Employee Advocacy: Disse tre platforme bør I overveje

2. november 2018

Employee Advocacy kan være svært at implementere i praksis – i hvert fald på en struktureret måde, som efterfølgende kan måles, analyseres og omsættes til værdi for virksomheden. Her følger tre digitale platforme, som kan hjælpe din virksomhed på vej mod en mere strategisk Employee Advocacy-indsats.

Begrebet Employee Advocacy (EA) har bredt sig som en steppebrand blandt danske og internationale virksomheder. Hovedformålet er at styrke indsatsen på de sociale medier ved at involvere medarbejderne i profileringen af virksomheden. Det kan bl.a. medføre en øget organisk rækkevidde på de sociale medier samt en højere troværdighed i virksomhedens digitale markedsføring, idet budskaber fra almindelige mennesker oftest har større gennemslagskraft. Som tidligere beskrevet kræver det en strategisk og koordineret tilgang, hvis EA-indsatsen skal have en målbar effekt, og her kan det være en god ide at søge hjælp i den digitale verden.

Der findes nemlig en lang række digitale værktøjer, som effektivt kan hjælpe jer med at implementere og strukturere EA i jeres virksomhed. EA-platforme – eller såkaldte content hubs – kan bl.a. engagere medarbejderne til kontinuerligt at dele indhold om virksomheden med deres personlige netværk på de sociale medier og samtidig bidrage til løbende videndeling internt i organisationen.

Vi har derfor samlet tre af de største digitale EA-platforme, som er på markedet lige nu:

  1. Smarp

Smarp har været på markedet siden 2013 og definerer sig selv som en intern indholdshub. EA-platformen bliver i dag brugt af mange store, internationale virksomheder som fx Amazon, ISS og Unilever.

Som indholdshub samler Smarp alt relevant indhold for virksomheden på ét sted – det være sig både i forhold til branchen, konkurrenterne og interne anliggender. Herfra er det nemt for virksomhedens medarbejdere at få overblik og interagere med indholdet.

På Smarp kan medarbejderne løbende se, hvordan deres indhold præsterer på selve platformen, samt hvordan indhold, som de har delt via Smarp på deres sociale medier, performer blandt eksterne modtagere. Derudover kan virksomhedens Smarp-administratorer måle den enkelte medarbejders aktivitetsniveau og dermed hvorvidt, EA-strategien lever op til de opstillede KPI’er. Smarp fås desuden som app til mobilen, så medarbejderne let kan slå indhold op, mens de er på farten.  

Smarp fås i abonnementsform med tre forskellige løsninger, som primært afhænger af virksomhedens størrelse.

  1. Hootsuite Amplify

Amplify er en del af den digitale platform Hootsuite, som blev lanceret i 2015. Platformen samler alle virksomhedens sociale mediekanaler samt relevant content på ét sted. Hootsuite udmærker sig særligt ved at være kompatible med en række andre digitale systemer og services, og sidste år offentliggjorde Hootsuite bl.a. et partnerskab med Facebooks Workplace-platform.

I Danmark samarbejder Hootsuite med den danske medieovervågningsvirksomhed Infomedia, som selv bruger Amplify-platformen i deres egen organisation.

Ligesom på Smarp bliver alt indhold på Amplify målt, vejet og visualiseret, så medarbejdere kan se, hvordan deres indhold præsterer. Samtidig kan administratorerne løbende følge med i virksomhedens EA-performance. Hootsuite Amplify fås også som app, så medarbejderne kan tage platformen med på farten.

Amplify fungerer som et tilkøb til Hootsuites egen platform, og prisen afhænger af antallet af medarbejdere.

  1. Elevate

LinkedIn præsenterede i 2015 sin egen EA-platform med navnet Elevate, der i dag har store virksomheder som Visa og GE i folden. Elevate fungerer ikke kun på LinkedIn, og medarbejdere kan derfor dele indhold på tværs af alle sociale medier.

Modsat Smarp og Amplify, hvor du og dine medarbejdere selv skal finde, producere eller definere relevant indhold, foreslår LinkedIn Elevate automatisk indhold i platformens feed, der er relevant for den pågældende virksomhed og de ansatte.

LinkedIn Elevate har ikke en fastsat prisramme, og man skal derfor kontakte LinkedIn for en pris, som er skræddersyet efter virksomhedens størrelse.

Vi hjælper gerne med udvælgelsen og implementeringen af den rette EA-platform til din virksomhed. Kontakt os på tlf. 40 32 93 17 eller jacob@publicity.dk og hør nærmere om, hvad vi kan tilbyde dig.