Kommuniker dit årsregnskab

19. februar 2019

Har du husket at fortælle omverdenen om dit årsregnskab for 2018? Det vælger flere og flere virksomheder at gøre, og det er der mange gode grunde til.

Kommunikation af årsregnskaber i pressen handler umiddelbart om synliggørelse af nøgletal. Men det behøver faktisk ikke at være det primære formål.

Herunder følger 4 gode grunde til, hvorfor du skal kommunikere dit årsregnskab: 

1) Synliggør din succes

Et årsregnskab er en årlig anledning til at fortælle, hvordan virksomheden har det. Det er en døråbner hos medierne (og dermed omverdenen), der er interesserede i at vide, hvordan det går. Og glem alt om, at der er alt for mange ulemper forbundet med at signalere, at det går godt. Et godt resultat virker tiltrækkende for både kunder, nye medarbejdere og investorer og giver samtidig intern stolthed og loyalitet. Alle vil gerne forbindes med en succes.

2)  Få taletid i medierne

Et årsregnskab giver dig taletid. Denne taletid kan du udnytte til at fortælle andre ting om virksomheden og bringe din virksomheds imagedrivers i spil. Brug eksempelvis anledningen til at fortælle, at I er en international virksomhed i vækst, at I har udviklet nye produkter, at I har ansat nye medarbejdere, at I har taget markedsandele, at I er gået ind i nye markeder osv.

3) Tag styringen
Årsregnskaber for danske virksomheder er lettere og hurtigere at finde online end nogensinde. Vil du overlade fortolkningen af tallene til andre? Er toplinjen øget, mens bundlinjen er faldet? Eller omvendt? Det er der nok en god forklaring på, og derfor er det vigtigt at kommunikere og forklare nøgletallene, inden andre begynder at gøre det.

4) Bliv branchens talsperson
Kampen om at blive talsperson for branchen er stigende inden for en række områder. Det handler om at hæve sig op i helikopteren og ikke bare kommentere på din egen virksomheds udvikling. Også her er årsregnskabet en oplagt platform at tale ud fra. Dit årsregnskab er jo ikke bare udtryk for, hvordan du selv performer, men udtryk for en lang række eksterne forhold som konjunkturer, rammevilkår, råvarepriser mv. 

Tag styringen på tolkningen af dit årsregnskab, kontakt Esben Lind på telefon 2514 5816 eller mail esben@publicity.dk

Public Relations PR Pressemeddelelser Publicity kommunikation
Esben Lind

Esben Lind Direktør, rådgiver

esben@publicity.dk