Derfor er CEO-branding værd at dyrke

28. februar 2019

Infomedia har for 6. år i træk haft lederne i toppen af det danske erhvervsliv under lup for at vurdere, hvilken CEO der udgør det stærkeste brand for sin virksomhed. I den anledning tager vi et kig på værdien af CEO-branding.

Det er sjette gang Infomedia kårer et CEO Superbrand blandt 40 udvalgte CEOs. Og som noget nyt i år har de også uddelt titlen Årets Sociale CEO Superbrand til en CEO for særlig tilstedeværelse på de sociale medier. På baggrund af rapporten har vi set nærmere på, hvorfor CEO-branding er vigtigt og hvilket udbytte, topcheferne kan forvente til gengæld.

Et stærkt CEO-brand er guld værd

Erhvervsledere med et stærkt personligt brand styrker virksomhedens troværdighed ved at kommunikere dens specifikke mærkesager og være autentisk i sin kommunikationsstil. I den forbindelse hviler der derfor også et stort ansvar på topledere, som i dag har en større rolle end blot at kommunikere virksomhedens økonomi og strategi til offentligheden. For at have succes som CEO skal man i høj grad også kunne inddrage både medarbejdere og organisation, samfundsansvar og etik, faglighed og markedskendskab samt innovation og kreativitet i en velovervejet og nærværende kommunikation.

Infomedias CEO Superbrand 2018 er et godt eksempel på, at en mediestærk leder kan gøre en verden til forskel, og at den rette kommunikation er guld værd. Titlen er nemlig blevet tildelt direktør i Jyske Bank Anders Dam på grund af hans tilstedeværelse i den trykte presse og på Twitter. Her formår han at brande Jyske Bank med sin altid personlige og velovervejede kommunikation.

Personlighed styrker helheden

Det er ikke til at komme uden om, at personlighed og autenticitet også spiller en vigtig rolle. Tænk bare på Jesper Buch, som uden tvivl har kant, Kronprinsesse Mary, der er yderst sympatisk, og Anders Krab-Johansen, som er en stærk meningsdanner. Alle tre formår at brande sig selv omkring en særlig kvalitet i deres personlighed, som samtidig styrker organisationens renommé. Det hænger i høj grad sammen med, at der er en god sammenhæng mellem deres professionelle budskaber og deres personlighed og passion. Generelt skal topchefen forsøge at skabe en forbindelse mellem det rationelle og det emotionelle for at skabe et stærkt personligt brand.

Årets Sociale CEO-brand er dygtig til at brande sin virksomhed på sin personlighed. Mads Nipper, som er direktør i Grundfos har fået titlen på grund af sin aktivitet på Twitter, hvor han ofte deler bredt ud om sine og Grundfos’ mærkesager omkring bæredygtighed og klima. Nipper formår således at afspejle Grundfos’ værdier gennem sine personlige mærkesager, og det giver Grundfos en fordel.

Hvis man som CEO formår at jonglere med alt fra kommunikation til personlighed, giver det altså stor værdi til CEO-brandet. Resultaterne ses bl.a. gennem god og hyppig medieomtale og et stærkt personligt brand, som kan tiltrække og flytte mennesker, der potentielt kan være kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere eller investorer. Endelig står en virksomhed med et godt CEO-brand meget stærkere, hvis virksomheden en dag skulle komme i krise, fordi troværdigheden er i top.