Etik før profit

8. januar 2019

Årsskiftet er som altid en god anledning til et tilbageblik på det forgangne år og til velmenende forudsigelser om det nye. Og dette nytår er bestemt ingen undtagelse, mener kommunikationsrådgiver og direktør Esben Lind.

Medier og sociale medier flyder over med evalueringer af 2018, og tonen er denne gang en anelse mere skinger i form af alskens fordømmelser og afstandtagen til alt fra Facebook til estisk hvidvask.

Men der er også nogle, der formår at indfange tidsånden og sætte ord på det, vi alle tænker. Når Hendes Majestæt Dronningen i nytårstalen udtaler, at det er alvorligt, ”hvis nogle, som er en vigtig del af vort samfund, tager for let på deres ansvar og svigter deres forpligtelser.”, så er det en elegant måde at adressere de mange skandaler, der har præget erhvervslivet i 2018. Det er bestemt ikke uden grund, at ”hvidvask” er kåret til Årets Ord 2018 af Dansk Sprognævn – i øvrigt i konkurrence med ord som ”habitbandit” og ”svindel”.

Men har de mange erhvervsskandaler i udlandet og i Danmark så en betydning for en almindelig, hårdtarbejdende nordjysk virksomhed? Svaret er et rungende ja, for en stor del af danskerne bliver nu i langt højere grad tiltrukket af kerneværdier som ”ansvarlighed”, ”ordentlighed”, ”ærlighed”, ”etik”, ”åbenhed” m.v., og det skal nordjyske virksomheder også have in mente, når de kommunikerer.

For kerneværdier - og den tilhørende interne og eksterne kommunikation af disse - er i høj grad præget af modeord. Tænk bare på 00’erne, hvor stort set alle virksomheder sværgede til ”innovation” og ”innovativ” som en af virksomhedens kerneværdier. I 10’erne har ord som ”digitalisering” og senest ”bæredygtighed” indtaget førstepladsen blandt virksomhedernes foretrukne værdier. Ordet ”bæredygtighed” anvendes i dag mere end fem gange så hyppigt som for 10 år siden.

Med andre ord tegner konturerne sig nu til den næste bølge af modeord i dansk erhvervsliv. Og finanssektoren, som vel objektivt set har haft størst andel i skandalerne i 2018, har selv meget præcist italesat trenden. ”Vi skal aldrig sætte profit før etik”, sagde formand for Finans Danmark, Michael Rasmussen på bankernes årsmøde den 3. december 2018. De fleste tænkte vel, at det var på tide, at finanssektoren nåede til den erkendelse, men ærlig talt er profit og etik jo ofte modstridende mål hos selv den mindste virksomhed. Mange erhvervsfolk har udtalt, at de tilstræber bæredygtige løsninger, når bare de kan betale sig. Men hvis du for alvor sætter etik før profit, så kan du ikke længere tillade dig at have den tilgang til eksempelvis bæredygtighed. Du skal vælge den bæredygtige vej – også selvom den er fordyrende.

Jeg vil derfor vove at sige, at vi står over for et paradigmeskifte i dansk virksomhedskommunikation. Plusord som ”ansvarlighed” og ”ordentlighed” får nu en anden betydning og skal tages mere for pålydende. Og her tillader jeg mig at hævde, at nordjyske virksomheder har en konkurrencefordel. Alene af den grund at den økonomiske kriminalitet i Region Nordjylland ligger langt under niveauet for de øvrige regioner, vil jeg udlede, at vi nordjyder opfører os mere ”ordentligt” (velvidende at en af Danmarkshistoriens største erhvervsskandaler i form af OW Bunkers konkurs udspillede sig i Nordjylland).

Min klare nytårsopfordring vil derfor være, at vi både fortsætter med at opføre os mere ordentligt end andre, og at vi samtidig kommunikerer vores ”ordentlighed” i langt højere grad. Hvis du som virksomhed samtidig formår at få det til at gå hånd i hånd med kommunikation af kerneværdier som ”bæredygtighed”, ”åbenhed” og ”kundefokus”, så kan du være sikker på at vække sympati hos et stort antal modtagere.

Esben Lind

Esben Lind Direktør, rådgiver

esben@publicity.dk