31. marts 2023

Her er de mest populære historier blandt læserne af fagmedier

Branchebarometer Nyhed2

Hvilke historietyper er der flest læsere af hos fagmedierne? Det har vi spurgt flere af landets fagjournalister om i Publicitys Branchebarometer.

Når du vil brænde igennem i fagmedierne med en historie, bør du så prioritere casehistorier, debatindlæg eller måske personportrætter i din presseindsats? Det kan umiddelbart være svært at gennemskue, hvilke historier der ender som tophistorie – og hvilke der ikke gør.

Med vores nye Branchebarometer har vi taget temperaturen på læsernes favoritter, og her troner casehistorierne på listen. I hvert fald har flest af de 58 journalister og redaktører, vi har spurgt, angivet casehistorier som den type historie, der klarer sig bedst blandt læserne.

- Casehistorier er en læsermagnet, fordi de giver nogle interessante muligheder for at være konkrete og vise, hvilken værdi et bestemt produkt eller løsning har. Samtidig er det i høj grad en inspirationskilde for fagfolk, der gerne vil udvikle sig inden for deres fag og blive klogere på nutidens trends og tendenser, forklarer chefkonsulent og specialist i B2B-kommunikation hos Publicity Gitte Birkelund Dons.

Den personlige fortælling vinder frem

Derudover hitter personhistorier ifølge fagjournalister også blandt læserne. I hvert fald har cirka hver tredje adspurgte journalist eller redaktør peget på navnenyt og personportrætter som en af de tre historietyper med flest læsere på deres medie.  

- Generelt ser vi, at personhistorierne fylder mere og mere i mediebilledet, og vil man som virksomhed forsøge at tappe ind i den tendens, kræver det medarbejdere og særligt selvfølgelig en direktør, der er parate og klædt på til stille op til interviews. Lykkes man, er det en god måde at sikre en alsidighed i den eksterne kommunikation på, som samtidig også er interessant set ud fra et employer branding-perspektiv, siger Gitte Birkelund Dons.

På en delt tredjeplads finder vi produktnyheder efterfulgt af personportrætter, mens markedsudvikling- og analyser samt årsregnskaber følger trop.

Disse historietyper har flest læsere på fagmedierne

Graf2

* Respondenterne er blevet bedt om at vælge op til tre historietyper, der typisk har flest læsere på deres medie.

Søjlerne viser antal respondenter, der har angivet svaret. For hver søjle er det angivet, hvor stor en andel af respondenterne, der har svaret netop dette.

Om Branchebarometeret

Publicitys Branchebarometer undersøger udviklingen hos landets fagmedier. I alt 58 redaktører, journalister og andre redaktionelt ansatte på fagmedierne har deltaget i undersøgelsen.

I undersøgelsen er følgende brancher repræsenteret (rangeret efter antal):

  • IT og teknologi
  • Fremstilling og industri
  • Transport og søfart
  • Kultur, fritid og turisme
  • Energi og forsyning
  • Byggeri og anlægsamt ejendomsbranchen
  • Finans
  • Markedsføring og medier
  • Handel
  • Sundhed og naturvidenskab

Undersøgelsen er foretaget i perioden september og oktober 2022 via spørgeskema. Her er der blevet spurgt ind til i alt fire emner om mediets redaktionelle arbejde og udvikling. Det drejer sig helt konkret om:

  • Nyhedsagendaen
  • Virksomhedernes evne til at dele nyheder med medierne
  • Læsernes favoritter
  • Mediets egne kanaler