Hvad tænker pressen, kunderne, samarbejdspartnerne og dine medarbejdere om dit regnskab? Det kan din kommunikationsindsats være med til at bestemme.
I en tid, hvor årsregnskaber er mere tilgængelige end nogensinde før, er det afgørende, at din virksomhed forsøger at tage styringen med en klokkeklar plan for, hvordan tallene præsenteres og forklares til de vigtigste interessenter.
Det gælder uanset om regnskabet er over al forventning, solidt eller utilfredsstillende. En god kommunikationsplan kan forberede dig på de væsentligste spørgsmål og sørge for, at du præsenterer regnskabet på netop den måde og via netop de budskaber, der er mest relevante for dine udvalgte målgrupper.
Giv din historie den rette flyvehøjde
Omtale i pressen er den direkte vej til troværdig omtale af dit regnskab. Samtidig kan kritisk omtale i medierne have store konsekvenser for din virksomhed. Derfor skal presserelationen tages alvorligt.
Engang var en pressemeddelelse med et årsregnskab i sig selv en nærmest automatisk døråbner til mediernes spalter. Sådan forholder det sig fortsat for nogle, men langt fra for alle, og en historie, der kun handler om top- og bundlinje uden ekstraordinære udsving den ene eller den anden vej, risikerer at drukne i mængden.
Hvordan kan dit regnskab skille sig ud? Måske fortæller det en historie om trends i din branche eller samfundet, markante strategiske ændringer eller en ekstraordinær milepæl i virksomhedens udvikling. Med en skarp vinkel kan du gøre dit regnskab relevant for både journalister og interessenter.
Forbered dig på spørgsmål
Man siger ofte, at tallene taler for sig selv, men tal kan også misforstås og tages ud af kontekst. Derfor er det afgørende, at du kigger på dit regnskab med et ude-fra-og-ind-blik, så du dels kan forberede din proaktive kommunikation og dels har gode svar klar på eventuelle spørgsmål, der måtte komme. Her er en Q&A et oplagt værktøj, der samtidig kan bruges til at aligne budskaber på tværs af organisationen.
Tænk strategisk på tværs af kanaler
Din regnskabskommunikation skal ikke stoppe ved pressen. Sociale medier giver mulighed for ufiltreret at nå kunder, investorer og samarbejdspartnere med det vigtigste fra regnskabet. Overvej formater som:
- En video med direktøren, der præsenterer årets højdepunkter.
- Infografikker, der visualiserer vækst, investeringer eller resultater.
- Fotos fra årets vigtigste projekter for at gøre tallene mere levende og nærværende.
Et gennemtænkt kanalvalg sikrer, at dine budskaber får størst mulig effekt hos de rette målgrupper.
Glem ikke medarbejderne
Når dit årsregnskab bliver omtalt i pressen eller delt på sociale medier, kan det skabe stolthed og en følelse af succes blandt medarbejderne – eller det modsatte alt efter vinklen.
For at styrke engagementet internt bør du adressere regnskabet direkte til medarbejderne. Det kan ske gennem fx et nyhedsbrev, et townhall-møde eller en videohilsen, hvor du ikke blot fortæller om resultaterne, men også fremhæver, hvilken betydning det har for medarbejderne. Når medarbejdere føler sig værdsat og informeret, styrkes loyaliteten – og det smitter af på virksomhedens kultur, sammenhold og performance.
Vi hjælper dig med at tage styringen
Skal din regnskabskommunikation ramme plet – både internt og eksternt? Vi hjælper dig med at skabe stærke budskaber, målrettede vinkler og en skarp kanalstrategi, der sikrer, at din fortælling bliver hørt.