Branchebarometer Topbanner

Hvilke emner fylder mest på fagredaktionerne i dag, og hvordan foretrækker fagjournalisterne at få serveret nyheder fra virksomhederne?

Alt det og mere til kan du blive klogere på med Publicitys Branchebarometer. Her har vi nemlig spurgt redaktører, journalister og andre ansatte på landets fagmedier om, hvad der fylder på deres medie og i den branche, de dækker. 

Den grønne dagsorden fylder i fagmedierne – og det kommer den også til i fremtiden

Bæredygtighed og teknologi er ifølge fagjournalisterne de to temaer, der i dag fylder mest på redaktionsmøderne. Og når vi beder redaktører og journalister på fagmedierne kigge fem år ud i fremtiden, får vi samme svar: Også til den tid vil den grønne dagsorden sammen med den teknologiske udvikling fylde mest på nyhedsagendaen.

Branchebarometer 1

Knap en tredjedel af fagmedierne savner nyheder fra virksomhederne

28 procent af journalisterne på fagmedierne mener, at virksomhederne i deres branche enten kunne blive bedre eller meget bedre til at dele nyheder med pressen.

Og når virksomhederne deler nyheder med fagmedierne, så er pressemeddelelsen det klart mest foretrukne format. Det siger hele 74 procent af de adspurgte redaktører og journalister i Branchebarometeret.

 

 

Branchebarometer 2 Og 3

Casehistorier er læsernes favorit

Vil du brænde igennem i fagmedierne? Så skal du sende dem en casehistorie, et debatindlæg eller måske et personportræt.

Knap 40 procent af læserne vil ifølge de adspurgte redaktører og journalister på fagmedierne helst læse om casehistorier fra andre virksomheder, mens læserne ifølge 33 procent holder af navnenyt og ifølge 28 procent foretrækker produktnyheder eller personportrætter.

Branchebarometer 4

Fagmedierne er hovedsageligt digitale – men halvdelen udkommer også på tryk

Selvom hele 74 procent af de adspurgte fagmedier lægger deres nyheder op på en hjemmeside, så udkommer halvdelen af dem også på tryk. Dermed er print et mere populært format blandt fagmedierne end for eksempel de sociale medier.

Nyhedsbreve har også vundet indpas blandt fagmedierne, og 62 procent sender i dag nyhedsbreve ud til deres læsere.

Branchebarometer 5

Om Branchebarometeret

Publicitys Branchebarometer undersøger udviklingen hos landets fagmedier. I alt 58 redaktører, journalister og andre redaktionelt ansatte på fagmedierne har deltaget i undersøgelsen.

Undersøgelsen er foretaget i perioden september og oktober 2022 via spørgeskema. Her er der blevet spurgt ind til i alt fire emner om mediets redaktionelle arbejde og udvikling. Det drejer sig helt konkret om:

- Nyhedsagendaen

- Virksomhedernes evne til at dele nyheder med medierne

- Læsernes favoritter

- Mediets egne kanaler