En PR-indsats uden for landets grænser kan for mange virksomheder lyde som en uoverskuelig udfordring. Det gælder selv virksomheder, der har stor erfaring med løbende at skaffe positive omtaler i danske medier.
Selvom rammerne er en smule anderledes, og medielandskabet er større, behøver en international PR-indsats ikke være en større udfordring end som så. Fælles for national og international PR er nemlig, at opskriften på succes ligger i den rette strategi og fremgangsmåde.
Men er det umagen værd? Absolut. Lige såvel som du bør have fokus på hjemmemarkedet i både din PR- og forretningsstrategi, bør international PR indgå i dit marketingmix, hvis du altså har – eller ønsker at drive – forretning internationalt.
For flere danske virksomheder gemmer der sig nemlig uanede mængder forretningspotentiale på den anden side af de danske grænser. Og de samme fordele, der gør sig gældende ved PR-aktiviteter i Danmark, er også i spil internationalt – bare i endnu større skala.
Det gælder nemlig troværdig storytelling om din virksomhed med journalister og etablerede medier som afsendere. Det understøtter og styrker dit internationale salg, mens det også positionerer din virksomhed i flere lande, hvilket åbner op for øgede markedsandele, nye potentielle kunder og derved øget omsætning.
Kom i gang med international PR
Som virksomhed er det vigtigt at afklare interne kompetencer og ressourcer, inden man kaster sig ud i en international PR-indsats. På den måde bliver det nemmere at vælge den strategi, som passer bedst til virksomheden.
Der er flere forskellige fremgangsmetoder, der kan tages i brug, når den internationale lydmur skal sprænges. Vi har samlet et overblik over 4 forskellige metoder herunder.
1. Håndter PR-indsats fra Danmark
Hvis virksomheden besidder de rette kompetencer enten internt eller via samarbejdspartnere, kan distributionen af pressemeddelelser til internationale medier håndteres fra Danmark. Dette er typisk en prisvenlig løsning, der dog kræver, man er opmærksom på, at opgaven tager tid, og at man besidder stærke sprog- og tekstfærdigheder samt indgående kendskab til mållandenes medielandskab, distributionsservices og kultur. Derudover anbefaler vi altid telefonisk opfølgning til og dialog med målmedierne.
2. Samarbejde med international distributionsservice
En stærk og relevant medieliste er helt afgørende for indsatsens resultater, og mangler man overblikket over det internationale medielandskab kan et samarbejde med en international distributionsservice, fx PressWire i London, være en vej at gå. Her får man relativt billigt pressemeddelelsen distribueret ud til en lang række medier, og med i aftalen følger typisk en medieovervågning, der orienterer om indsatsens resultater samt om mediernes click- og openrate. Medierne får dog rigtig mange henvendelser gennem forskellige distributionskanaler, og skal indsatsen blive en succes, kræver det derfor ofte, at den suppleres af en mere håndholdt indsats i form af blandt andet telefonisk opfølgning. Derudover skal man være opmærksom på, at den medfølgende medieovervågning langt fra fanger alle omtaler.
3.Udsendelse via lokale specialister
En tredje mulighed for at tilgå de udenlandske medier er gennem samarbejde med lokale PR-bureauer. Et typisk samarbejde består i, at man selv udformer en pressemeddelelse på engelsk, hvorefter lokalbureauet oversætter til lokalsproget, versionerer, distribuerer, følger journalister op og monitorerer medieomtalen. Denne løsning kan være omkostningstung, men giver til gengæld ofte gode resultater netop fordi det lokale bureau har indgående kendskab til det lokale mediebillede. Det kan dog være en udfordring af vælge det rette bureau som samarbejdspartner uden indgående kendskab til det konkrete marked. I Publicity er vi som det eneste danske bureau medlem af det internationale PR-netværk Bond PR, hvilket betyder, at vi hurtigt kan identificere en god og relevant, lokal samarbejdspartner til PR i udlandet.
4.Samarbejde med internationalt PR-bureau
Den internationale PR-indsats kan også overlades til et internationalt PR-bureau med afdelinger i flere lande og specialisering inden for en relevant branche. Også her er potentialet for gode resultater stort, men man skal have for øje, at det kan være både dyrt og ikke mindst svært at finde en samarbejdspartner, som både har den lokale forankring i ens virksomheds område og samtidig besidder det relevante branchekendskab.
I Publicity hjælper vi en række kunder med både fremgangsmåde 1, 2, 3, og 4, og ofte vil det være relevant at kombinere flere af metoderne for at opnå den mest optimale omtale. Vil du vide mere om, hvilken fremgangsmetode, der mon kunne passe til din virksomhed, skal du ikke tøve med at kontakte direktør Esben Lind på telefon 25 14 58 16 eller esben@publicity.dk