25. marts 2020

Corona i medierne: Troværdighed som vaccine mod fake news

BBC News COVID 19

Det er ikke kun selve virusset, der bekymrer os ved pandemien lige nu. Ifølge en ny rapport er tre ud af fire nemlig også bekymret for spredning af falsk information om COVID-19, og mere end halvdelen vælger således at orientere sig om virusset hos store nyhedsorganisationer, som ofte har høj troværdighed.

Forfatter

Nadia Frydensbjerg
PR-konsulent og retoriker

Kontakt

nadia@publicity.dk

Nadia

Blev coronavirus opfundet i et hemmeligt kinesisk laboratorium, eller er det i virkeligheden Bill Gates, der står bag? Og kan rigelige mængder C-vitamin forebygge smitte? De falske nyheder om COVID-19 spreder sig næsten lige så hurtigt som selve virusset, og modsat corona kan man ikke isolere sig derhjemme og vaske hænder for at undgå dem. De overføres nemlig via alt lige fra smartphones og arbejdscomputere til tv-skærme.

Selvom nogle misinformationer er nemme at spotte, er det ikke altid lige let at gennemskue kildens troværdighed. Det er derfor ikke mærkeligt, at usikkerheden i forhold til fake news er stor. Faktisk kan en bekymring for misinformation om COVID-19 spores hos hele 74 procent af verdens befolkning. Det viser en ny specialrapport om coronavirus og tillid, Edelman Trust Barometer 2020, foretaget af forsknings- og analysevirksomheden Edelman Intelligence.

Og på trods af, at fake news normalt ikke er en stor del af mediebilledet i Danmark, har vi dog under coronakrisen alligevel set et par danske tilfælde. Alternative behandlere og andre gik for eksempel ud på de sociale medier med virale opslag og videoer med påstande om C-vitamins forebyggende og helbredende effekt på coronasygdommen.

For at undgå falske nyheder, som for eksempel dem om C-vitaminets mirakelegenskaber, vender mange derfor blikket mod veletablerede nyhedskanaler. Ifølge rapporten henter 64 procent af den globale befolkning faktisk størstedelen af deres information om coronavirus hos de store nyhedsorganisationer.

Selvom vi på nuværende tidspunkt stadig mangler en lignende dansk undersøgelse, som udelukkende kigger på medieforbruget under sundhedskrisen her i landet, vil et kvalificeret gæt være, at det er de store nyhedsorganisationer som DR og de nationale dagblade, der løber med tilliden og opmærksomheden. Ifølge en rapport om danskernes brug af nyhedsmedier 2019 foretaget af Center for Nyhedsforskning på Roskilde Universitet var det nemlig nyhedsbrands som Børsen, DR, Politiken og Berlingske, der scorede højt på tillidsskalaen.

Men hvorfor er det lige netop Danmarks Radio, som vi danskere skruer op for, når vi vil undgå fake news? Hvad er Berlingskes og Politikens hemmelighed? Et oplagt svar er helt enkelt: troværdighed.

Troværdighed som vaccine mod fake news

En sundhedskrise, som den vi i øjeblikket oplever, viser tydeligt, hvor vigtig en faktor troværdighed er i forhold til kommunikation. Hvis man vil have opmærksomhed og komme igennem med sit budskab, er troværdighed alfa og omega.

Troværdighed kan på den måde betragtes som en vaccine mod fake news. Orienterer man sig hos troværdige medier, bliver man ikke udsat for falske informationer. Det er også en af grundene til, at PR, som vi her hos Publicity arbejder med, har så stor en værdi for virksomhederne. Når deres nyheder og historier bliver bragt i forskellige veletablerede medier, giver det en højere grad af troværdighed, end hvis de selv lægger nyheden op.

Vi mangler stadig at finde en vaccine mod COVID-19 – den kommer forhåbentlig snart – men indtil da har vi heldigvis en vaccine mod fake news. Troværdige medier er vejen frem – både nu og efter coronakrisen.