Der er mange måder at blive hørt på, men et lidt overset PR-redskab er debatindlægget, fx i form af en kronik, en klumme eller et synspunkt. De fleste dagblade og mange fagmedier bringer dagligt eller løbende indlæg fra læserne. Det vigtigste krav til denne type tekst er, at skribenten har noget på hjerte.
Ind i kampen
Med et debatindlæg kan du være med til at påvirke dagsordenen og arbejde med interessevaretagelse på et andet niveau og på en anden måde end med den traditionelle pressemeddelelse.
Når politikerne træffer beslutninger, der påvirker din forretning, så er det ikke sikkert, der lige er nogen, der tænker på at ringe dig op og spørge, hvad du egentlig synes om det. Og det er især, når din virksomhed eller branches rammevilkår er i fare, at debatindlægget med fordel kan bringes i spil. Her har du større magt over det endelige produkt, end hvis du tipper en journalist, som er forpligtet til at researche sagen og interviewe anden- og tredjeparter. Det har du ikke altid tid til at vente på. Og journalisten vil nogle gange vælge at afvise din sag – fx pga. tidnød eller bare fordi han ikke synes, den er interessant. Så kan debatindlægget være en alternativ vej ind på banen.
En kronik, klumme eller et debatindlæg kan også være et godt redskab, hvis du har et lidt kontroversielt budskab, som måske har for meget kant til, at du kan finde en journalist eller en redaktør, der vil stå på mål for det. Og måske vil du gerne være helt tydelig som afsender.
Sæt selv dagsordenen
Når først du er blevet god til det med at skrive debatindlæg som en reaktion på aktuelle udviklinger, er det naturligt at begynde at overveje, hvordan du kan være mere proaktiv og i højere grad selv bringe nye emner i spil.
En del medier bruger faste klummeskribenter, som ud fra en faglig eller personlig indgangsvinkel behandler forskellige emner med interesse for læserskaren. Hvis du har mod på at være talsmand på vegne af din branche frem for bare din egen person eller virksomhed, så tag selv initiativet via debatredaktionen på din avis eller dit fagblad. Mange erhvervs- og fagmedier giver gerne en chance til nye skribenter med en spidset blyant og forstand på deres hjørne af verden.
Men vær klar over, at du skal give noget af dig selv og tage stilling, hvis du vil melde dig i debatten – en kronik, der blot forsøger at sælge en vare ad bagvejen, er no go.