03. maj 2016

Værdien af det gode Facebook-opslag

Neonbrand I6wcdyw6ij8 Unsplash

Hvad får dig til at like, dele eller kommentere et Facebook-opslag? Er det måske det sjove, oplysende eller involverende opslag? Når man som privatperson er på jagt efter det værdifulde opslag, er fællesnævneren, at man skal kunne ane lidt kant og personlighed bag indholdet. Derfor bør du som virksomhed give dine følgere et eksklusivt kig ind bag kulisserne, og du vil se, at flere engagerer sig, og at opslaget når bredere ud.

Hvad er formålet med dit opslag?

Det går hurtigt på Facebook, og derfor skal dit opslag fange modtagerens opmærksomhed ved første blik. Prøv med en fængende overskrift, et spørgsmål, en video eller et billede med et tydeligt budskab, der får læseren til at stoppe op og bruge tid på at læse opslaget. Det kan være en god ide at flette en klar opfordring, ”call-to-action”, ind i teksten: ”Deltag her”, ”læs mere”, ”klik her”, ”kommenter her”, så formålet fremstår klart og tydeligt.

Fat dig i korthed

Ofte kan et opslag blive så langt og snørklet, at budskabet går tabt. Det gode opslag afhænger ikke af længden, men i stedet af indholdet.

Hvem taler dit indhold til?

Ved du, hvem du gerne vil tale til på Facebook? Og når du ud til den rigtige målgruppe? Facebook hjælper dig godt på vej med analyseværktøjet ”Indblik”, som giver indsigt i, hvem dine opslag når ud til. Det er selvfølgelig rigtig godt, at din familie, kollegaer eller venner liker dine opslag, men skal det endnu længere ud, er der gode resultater at hente ved at booste nogle af opslagene, så de får et kærligt puf i den rigtige retning.

Vær kvalitetsbevidst – ville du selv like dit opslag?

Når du er klar til at offentliggøre et opslag, kan du stille dig selv det spørgsmål, om du selv har lyst til at like det? Hvis nej, er der måske skruet for højt op for salgsgenren, og det giver ofte ikke dine følgere grund til at interagere. Sæt dig derfor i modtagerens sted, og forsøg at opnå en god balance i dit indhold. Som tommelfingerregel bør kun 20 % af indholdet være slagorienteret, og hele 80 % skal i stedet være værdiskabende, dvs. sjovt, underholdende eller interessant, såsom skæve historier fra hverdagen, inspirerende billeder, små videoindslag eller gode fif og kreative ideer.

Kvalitet frem for kvantitet

Der er ikke noget endegyldigt svar på det præcise antal af opslag. Som hovedregel er det vigtigt, at der er liv på Facebook-siden, gerne med en eller anden form for aktivitet hver uge. Nogle vælger at køre opslag flere gange om dagen med tanken om, at Facebooks algoritme sorterer indholdet for brugerne, og derfor bliver alle opslag ikke læst af de samme personer. Taktikken er derfor fin, så længe, du har noget på hjertet og ikke formidler tom snak.

Følg med og evaluer løbende

Det er vigtigt, at du hele tiden evaluerer dine opslag: Hvad fungerer godt, og hvad fungerer mindre godt? Derfor kan du med fordel prøve lidt forskelligt af, og se, hvad der er størst opbakning til. Om dit opslag er populært, afhænger af, hvor mange der liker, deler eller kommenterer dit opslag. Du kan også følge med i, hvor langt opslaget når ud, og topper du med den organiske rækkevidde kontra betalt rækkevidde, er du godt på vej.