01. maj 2018

Det gode Instagram-opslag

Katka Pavlickova Vsntw97ujja Unsplash

Flere danske virksomheder har fået øjnene op for det sociale og visuelle medie Instagram. Men findes der en opskrift på det gode opslag? Læs med her.

Forfatter

Kathrine Kanne
Seniorkonsulent

Kontakt

kathrine@publicity.dk

Kanne

Instagram er i rivende udvikling og placerer sig ifølge DR Medieforskning som det tredje mest populære sociale medie i Danmark. Mediet forbindes ofte med polerede glansbilleder af ferieoplevelser, restaurantbesøg og boligstyling, men Instagram er meget mere end det, og derfor tager flere virksomheder nu aktiv del i fællesskabet.

Det er ikke nok blot at være til stede på Instagram. Man skal også skabe inspirerende og involverende indhold. Men hvordan gør man det? Det har vi samlet fem gode bud på. Seniorkonsulent hos Publicity, Kathrine Kanne

#tænkvisuelt

Vi kommer ikke udenom, at Instagram er et visuelt medie. Derfor skal man først og fremmest tænke over, om virksomhedens budskab kan kommunikeres med et passende foto eller video, der kan inspirere eller involvere. Ved inspirerende indhold er æstetikken i fokus, hvor involverende indhold i stedet skaber blikfang med grafik eller tekst, der opfordrer til handling.

#kortoggodt

Fat dig i korthed - en gylden regel på Instagram for at opnå effektiv kommunikation. Hvad vil du gerne fortælle målgruppen, og hvorfor er dit indhold interessant? Prøv at gøre budskabet så kort og præcist som muligt ved at understrege det vigtigste først.

#smartetags

Instagram er i stor stil drevet af intelligente hashtags, der kan defineres som søgeord. Hvis man for eksempel har et billede om boligindretning, kan man tilføje #boligindretning, og opslaget bliver herefter synligt for de brugere, der søger på det pågældende hashtag. Tænk over, hvilke hashtags der er relevante for dit indhold og gør brug af et passende antal, så dine følgere tager dit indhold seriøst.

#synlighed

Definitionen af det gode opslag måles ofte på, hvor mange personer der ser indholdet. Derfor kan man med fordel tænke på at tagge bestemte personer, virksomheder eller organisationer. Hvis man for eksempel har et opslag, som handler om et samarbejde med en bestemt virksomhed, kan man tilføje @virksomhed, og dermed når opslaget bredere ud.  

#kræsenhed

Du må gerne forholde dig kritisk til dit eget indhold og forbeholde dig retten til at være lidt ekstra kræsen. Sæt dig i modtagerens sted og overvej, om du selv har lyst til at interagere med opslaget. Hvis ikke, er det måske for indadskuende, og her kan det være vigtigt at undersøge, om det kan formidles anderledes, så modtageren bliver omdrejningspunktet. Kan du hjælpe med at løse udfordringer, inspirere til nye muligheder eller engagere dig i dine følgere ved at inddrage dem løbende i virksomhedens processer?

Opskriften på det gode opslag på Instagram afhænger meget af din virksomhed, dine produkter og dine målgrupper. Derfor skal de fem gode råd ses som inspiration og ikke den endegyldige sandhed.

Hos Publicity hjælper vi flere virksomheder med at anvende Instagram som et strategisk værktøj. Vi står også klar til at tage en snak med dig, hvis du er nysgerrig efter at vide mere.