03. juni 2020

FN-opråb til hele verden med hjælp fra Publicity

FN Opråb Til Hele Verden Med Hjælp Fra Publicity

40 procent af jordens befolkning svarende til tre milliarder mennesker har ikke adgang til vand og sæbe i deres hjem. Det er et livstruende problem på et tidspunkt, hvor netop håndvask og hygiejne er det bedste middel mod COVID-19. Den 14. maj 2020 leverede Publicity et opråb til hele verden for FN-organisationen Sanitation and Water for All.

Forfatter

Esben Lind
Direktør og rådgiver

Kontakt

esben@publicity.dk

Esben

“World leaders call for action on water, sanitation and hygiene to prevent COVID-19 Sanitation and Water for All”. Sådan lød overskriften på den pressemeddelelse, som Publicity den 14. maj 2020 distribuerede for FN-organisationen Sanitation and Water for All, der har hovedsæde i Geneve i Schweiz. Pressemeddelelsen var et opråb til alle verdens lande om at prioritere borgernes adgang til vand, sanitet og hygiejne i kampen mod COVID-19.

Pressemeddelelsen blev udsendt på fire forskellige sprog, henholdsvis engelsk, spansk, fransk og portugisisk. Strategien blev den bredest mulige globale udsendelse til godt 11.000 medier fordelt over hele verden, heriblandt toneangivende medier på de enkelte kontinenter. Udsendelsen omfattede også de fire største nyhedsbureauer i verden, Reuters, AFP (Agence France-Presse), AP (Associated Press) og UPI (United Press International):

- Der er flere forskellige metoder, når du skal ud globalt med en meddelelse af denne art. I dette tilfælde arbejdede vi dels under tidspres på grund af situationens alvor og aktualitet, og dels havde vi den bredest tænkelige målgruppe på tværs af kontinenter og lande. Derfor valgte vi så mange kanaler som muligt fordelt på de fire hovedsprog, som kunden ønskede, og det blev til et meget stort antal medieomtaler – både internationalt og landespecifikt, forklarer direktør og rådgiver Esben Lind fra Publicity.

Han siger supplerende, at det er et stort privilegium på denne måde at være med til at forandre verden og forhåbentlig at forebygge yderligere smittespredning. Opgaven er blevet til i samarbejde med Hjortlund Medier i Aalborg og Phoenix Design Aid i Randers.