Den 11. marts 2020 meddelte Danmarks statsminister på et officielt pressemøde, at Danmark skulle lukkes ned på grund af covid-19, og som følge af nedlukningen oplevede vi på få måneder, hvordan Danmark omstillede og tilpassede sig til en ny hverdag.
Efter flere måneder med store omvæltninger føles det på mange måder som om, at støvet er ved at lægge sig. Samfundet er til dels genåbnet, og i medierne er der langsomt, men løbende, blevet mere plads til historier om andre emner end corona. Derfor kan vi nu med fordel se tilbage og reflektere over, hvad vi som kommunikationsfaglige kan tage med fra de seneste måneders meget særlige situation.
Styrk transparensen
Da coronakrisen ramte stod flere virksomheder med valget om at forholde sig tavse eller kommunikere åbent om de ændringer, som de nye forhold og den store uvished resulterede i. Her er vinderne de virksomheder, der valgte at bryde tavsheden og være transparente i forhold krisens påvirkning på produktion, leveringstider, kontaktmuligheder eller øvrige forretningsområder.
Åben og ærlig kommunikation er enormt troværdigt, og noget man med fordel kan tænke endnu mere ind i sin proaktive kommunikationsindsats fremover. Åbenhed og proaktivitet kan være effektive værktøjer til at afbøde de brandingsmæssige konsekvenser af en eventuelt forestående krise, da man ved at tage bladet fra munden kan bidrage med de vigtige nuancer, der ofte glemmes, når krisen ruller.
Kommuniker hurtigt, ofte og direkte
I krisetider skal der handles hurtigt og effektivt, da informationsbehovet hos de forskellige interessenter er stort. I en sådan situation er det afgørende, at misinformationer, tvivl og skæve antagelser hurtigt manes til jorden, men der kan også være flere fordele ved at prioritere de hyperaktuelle historier uden for krisetider.
De seneste måneder har vi for alvor set effekten af at lade kommunikationsindsatsen rykke længere op på prioriteringslisten. Det stiller større krav til organisationen og de interne processer, men mange virksomheder har nu vist og oplevet, at det kan lade sig gøre.
Deltag i debatten
Siden pandemien brød ud, er der opstået en større interesse for spaltepladsen på opinionsiderne. Det bekræfter 9 ud af 10 adspurgte debatredaktører og -journalister fra nationale og regionale dagblade samt en række fagmedier, som peger på, at coronakrisen har ansporet flere til at tilkendegive meninger og synspunkter gennem debatindlæg.
Også efter corona vil debatindlægget være et effektivt værktøj, som man med fordel kan integrere i virksomhedens kommunikationsmiks. Find 3 gode råd til at komme i gang med debatindlæg her.
Hos Publicity står vi klar til at hjælpe dig med kommunikationsrådgivning og eksekvering af enhver slags kommunikative opgaver. Kontakt os pr. mail eller telefon og hør nærmere – det er gratis og uforpligtende.