22. januar 2019

Boost efterspørgslen: Lad PR komplimentere din digitale markedsføring

Shutterstock 80721766

Troværdig og effektiv storytelling via pressen kan effektivt understøtte dine indsatser på de konverteringsdygtige digitale medier.

Forfatter

Jacob Mark Jensen
Kommerciel chef og rådgiver

Kontakt

jacob@publicity.dk

Jacob

God omtale i pressen har aldrig været mere værdifuldt, uanset om det drejer sig om den nationale, regionale eller den fagspecifikke presse. At opnå positiv omtale i et velrenommeret medie med en journalist som afsender har stadig langt større troværdighed end selv den dyreste reklamekampagne – og netop troværdighed udgør den knappe ressource, som vi alle kæmper om, når vi gerne vil skære igennem støjen fra konkurrenterne og nå ud til vores målgrupper.

Det skal dog ikke forstås således, at en PR-indsats fremover bør erstatte samtlige kommunikations- og marketingaktiviteter. Tværtimod.

Det handler om at finde det rette mix, hvor indsatserne komplimenterer hinanden bedst muligt, således du når i mål med netop dine specifikke KPI’er. Jacob M. Jensen

En god presseomtale i Børsen er fx ikke særlig konverteringsdygtig set i forhold til en annonce på sociale medier, hvor kunderne ledes hen til en landingsside med let adgang til at foretage køb. Til gengæld er presseomtalen eller indslaget i tv langt bedre til at sætte en dagsorden og skabe et behov i markedet sammenlignet med en annonce – det handler om kendskab, positive associationer, erobring af mindspace hos kunden og ultimativt om at skabe efterspørgsel i markedet.

Læg hertil, at det mest købestærke segment (40+) i Danmark er storforbrugere af traditionelle medier som fx tv og print. Det er en målgruppe, der er let at overse, hvis man udelukkende satser på de digitale medier, som for mange annoncører kan fremstå meget omkostningseffektive, idet det er nemt at måle effekten af de investerede marketingkroner i forhold til trafik, klikpriser og annonceeksponering. Sandheden er blot den, at de utallige digitale annoncører på verdensplan presser hinandens digitale omkostninger gevaldigt op, hvilket naturligvis er til stor glæde for firmaer som Google, Facebook og Microsoft (LinkedIn), der nyder godt af deres respektive annonce-auktionssystemer.

Sagt med andre ord vil jeres digitale og konverteringsdygtige indsats have stor gavn af en løbende PR-indsats. Det er nemlig her, storytellingen kan udfoldes på en troværdig og effektfuld måde, der på indirekte vis fører til øget bundlinje.

Skal vi hjælpe din virksomhed i gang med en strategisk PR- og kommunikationsindsats? Kontakt os på tlf. 40 32 93 17 eller jacob@publicity.dk for et uforpligtende møde, hvor I kan høre nærmere om, hvad vi kan tilbyde jer.