24. juli 2018

Instagram åbner op om algoritme

Shutterstock 1110652691

Det har længe været et mysterium, hvordan Instagrams algoritme prioriterer indhold, men nu åbner det sociale medie endelig op.

Forfatter

Sanne Nørbjerg
Bureauchef

Kontakt

sanne@publicity.dk

Sanne

Instagram har igen pillet ved algoritmen, og det plejer at betyde markante ændringer i forhold til, hvilket indhold der hitter. Som noget nyt har Instagram i den forbindelse valgt at løfte sløret for nogle af deres velbevarede algoritme-hemmeligheder til stor glæde for både marketingafdelinger, bureauer og influencers, som kan bruge informationerne strategisk til at følge med udviklingen og undgå nedgang i rækkevidde og engagement.  

Der er særligt tre områder, du bør være opmærksom på

1. Interesse

Dit Instagram-feed er personligt og baseret på dine interesser. Det betyder, at Instagram vil forsøge at forudsige, hvilke opslag der vil falde i din smag og prioritere disse højt i dit feed ud fra det indhold, du tidligere har vist interesse for. Akkurat samme tendens har gjort sig gældende på Facebook de seneste år. Det er derfor mere relevant end nogensinde at skabe indhold, der giver dine følgere lyst til at engagere sig i dit brand og reagere på dit indhold, hvis du fortsat vil prioriteres højt i algoritmen.

2. Aktualitet

Instagrams algoritme vil desuden i højere grad prioritere nye og aktuelle opslag. Det betyder, at du vil møde færre opslag i dit feed, som er over en uge gammelt. Ændringen kommer formentlig som en reaktion på den modstand, Instagram oplevede i 2016, da mediet (ligesom Facebook) erstattede startsidens kronologiske rækkefølge med et algoritmestyret feed, der i højere grad var interessebaseret og derfor sagtens kunne rumme opslag, der var op til flere uger gamle. Det Facebook-ejede firmas argument var dengang, at de ville vise de vigtigste øjeblikke først, men nu tyder noget altså på, at aktualitet atter bliver afgørende.

3. Loyalitet

Loyalitet belønnes. Hvis folk kommenterer og liker dit indhold, vil dine opslag nå længere ud. Det samme gør sig gældende, hvis dine følgere har fulgt med på din profil gennem en længere periode – det vil signalere til Instagram, at du via inspirerende indhold eller succesfuld relationsdannelse har formået at bevare en loyal følgerskare.

Det betyder, at virksomheder i endnu højere grad bør fokusere på at skabe indhold, der engagerer og involverer brugerne gennem længere tid. Det handler ikke altid om at have mange følgere – men derimod om at have de rigtige.