26. marts 2020

Brug dit regnskab som døråbner til medierne

Billed Hjemmeside Stor Format 1200X600

Coronavirus eller ej - foråret er højsæson for regnskaber, og det giver dig nogle helt særlige muligheder for at få taletid i medierne.

Forfatter

Esben Lind
Direktør og rådgiver

Kontakt

esben@publicity.dk

Esben

I Danmark bliver der hvert år indrapporteret flere end 300.000 årsregnskaber til Erhvervsstyrelsen. Mange af dem når aldrig mediernes spalter, og kun de største virksomheder er selvskrevne til omtale.

Mange medier overvåger dog regnskaber fra de virksomheder, som de er mest interesserede i. Er det et branchemedie som Licitationen, så bliver de toneangivende virksomheder inden for byggeriet overvåget. Er det et regionalt medie som Nordjyske Stiftstidende, så bliver de største og vigtigste virksomheder i regionen overvåget. Er det et nationalt medie som Børsen, så bliver både de børsnoterede danske virksomheder og de største ikke-børsnoterede virksomheder overvåget. Derfor er det vores anbefaling, at du aktivt kommunikerer dit årsregnskab, inden medierne gør det for dig. Herved får du mulighed for at forklare baggrunden for de nøgne tal.

Årsregnskaber og regnskaber i det hele taget er attraktive for medierne at skrive om, da de giver et relativt objektivt indblik i, hvordan den enkelte virksomhed klarer sig. Medierne elsker objektivitet, nøgletal og statistik, og derfor kan et regnskab også anvendes til at åbne en dør til større medier, hvor du måske normalt har svært ved at opnå taletid.

Vi har herunder samlet fire gode grunde til, at du bør kommunikere dit årsregnskab.

 

1) Synliggør din succes

Et årsregnskab er en årlig anledning til at fortælle, hvordan virksomheden har det. Det er en døråbner hos medierne (og dermed omverdenen), der er interesserede i at vide, hvordan det går. Og glem alt om, at der er alt for mange ulemper forbundet med at signalere, at det går godt. Et godt resultat virker tiltrækkende for både kunder, nye medarbejdere og investorer og giver samtidig intern stolthed og loyalitet. Alle vil gerne forbindes med en succes.

 

2)  Få taletid i medierne

Et årsregnskab giver dig taletid. Denne taletid kan du udnytte til at fortælle andre ting om virksomheden og bringe din virksomheds imagedrivers i spil. Brug eksempelvis anledningen til at fortælle, at I er en international virksomhed i vækst, at I har udviklet nye produkter, at I har ansat nye medarbejdere, at I har taget markedsandele, at I er gået ind i nye markeder osv.

 

3) Tag styringen
Årsregnskaber for danske virksomheder er lettere og hurtigere at finde online end nogensinde. Vil du overlade fortolkningen af tallene til andre? Er toplinjen øget, mens bundlinjen er faldet? Eller omvendt? Det er der nok en god forklaring på, og derfor er det vigtigt at kommunikere og forklare nøgletallene, inden andre begynder at gøre det.

 

4) Thought Leadership
Kampen om at blive talsperson for branchen er stigende inden for en række områder. Det handler om at hæve sig op i helikopteren og ikke bare kommentere på din egen virksomheds udvikling. Også her er årsregnskabet en oplagt platform at tale ud fra. Dit årsregnskab er jo ikke bare udtryk for, hvordan du selv performer, men udtryk for en lang række eksterne forhold som konjunkturer, rammevilkår, råvarepriser mv.