13. august 2019

Cross channel stresser virksomheder

MEDIA

Kommunikation er som bekendt en svær ting – ikke mindst for erhvervslivet anno 2019. Her volder et større og større forventningspres fra omverdenen og et stigende antal kommunikationsplatforme problemer. Det stresser flere og flere virksomheder at vide, at deres kunder og andre interessenter bruger kanaler, hvor virksomheden ikke er tilstede. Herved kan du miste ordrer og interesse fra potentielle nye medarbejdere.

Forfatter

Esben Lind
Direktør og rådgiver

Kontakt

esben@publicity.dk

Esben

Cross channel, omnichannel, multichannel – kært barn har mange navne, og selvom begreberne har forskellige afsæt, så er de udtryk for, at virksomheder i dag skal kommunikere med omverdenen på mange forskellige platforme. I 90’erne skulle alle virksomheder med respekt for sig selv have en hjemmeside, og søgemaskinen Google opstod i 1998 som et svar på den kompleksitet, som internettet allerede havde fået på daværende tidspunkt. I starten af 00’erne kom så blandt andre LinkedIn, Facebook, Twitter og YouTube og siden også Instagram, Snapchat, Pinterest, Tumblr, Flickr, Foursquare og mange, mange flere. I Danmark har vi været hurtige til at tage de nye medier til os. Ifølge Reuters benytter 75 procent af os i dag Facebook, mens 53 procent af os jævnligt bruger YouTube. Herefter følger Instagram med 36 procent, LinkedIn med 19 procent og Twitter med 11 procent. Med andre ord er befolkningens online tilstedeværelse – og dermed virksomhedernes digitale muligheder for at ramme deres målgrupper – til at tage at føle på.

Hvem har overvejet ikke at annoncere på Google – en søgemaskine, som har en markedsandel på over 90 procent i Danmark og 100 milliarder søgninger globalt hver måned? Eller hvem synes ikke, at Facebook er relevant – en platform, der har fat i alle befolkningsgrupper på tværs af demografiske skel? Esben Lind

Men det er naturligvis ikke kun de sociale medier, der er relevante for virksomheder at kommunikere på. Også TV, radio, trykte medier, outdoor, direct mails og meget, meget mere er platforme, som er helt nødvendige at overveje. Og det er netop det, Cross channel handler om, og det er kompleksiteten og antallet af platforme, der i stigende grad stresser virksomhederne. Forventningen fra omverdenen er, at du som virksomhed benytter de platforme, hvor omverdenen er. Er du storforbruger af Facebook eller LinkedIn, forventer du også, at du kan søge informationer frem om virksomheden her. Ellers vil du typisk opfatte virksomheden som useriøs, ligegyldig eller uaktuel. Det gælder uanset, om du er kunde, leverandør eller nuværende eller kommende medarbejder.

Som virksomhed skal du derfor nøje overveje, hvilke platforme du vil bruge aktivt. Og du skal ikke blot krydse dem af på en liste og sætte i gang. Du skal også sørge for, at du har et klart formål med din tilstedeværelse, at din kommunikation følger en rød tråd på tværs af platforme, og at tone of voice er tilpasset platformens lingo. En klassisk tommelfingerregel er eksempelvis, at du på Facebook gerne må bruge emojis, mens du på LinkedIn skal afholde dig fra det. Sådan var det engang, men også dette forandrer sig i takt med, at LinkedIn gerne vil bevæge sig ind på Facebooks domæne og vice versa.

Når cross channel i stigende grad stresser virksomheder, skyldes det således en kombination af antallet af platforme og kompleksiteten i at kommunikere tilpas homogent på tværs af platforme på platformenes præmisser. Der er endnu ikke opfundet en robot, der kan udføre arbejdet, så rådet herfra til alle nordjyske virksomheder er at give kommunikation kontinuerlig opmærksomhed og ikke at være bange for at prøve nye platforme af. Der er fortsat mange do’s and don’ts på blandt andet de sociale medier, men hvis du kommunikerer aktivt, åbent og ærligt, så vinder du som regel ved at prøve.