03. juli 2020

Da corona ”stjal” mediedagsordenen

Annie Spratt Fly7cewbjsg Unsplash

Intet mindre end 690.093 omtaler af corona har fundet vej i de danske medier, siden krisen blev kendt i Danmark i januar måned. Men i hvilken måned toppede omtalerne, og i hvilke medier har corona fået mest spalteplads? Det undersøger vi nærmere.

Vi husker nok alle, hvor vi var den 11. september 2001, da World Trade Center styrtede sammen. Det var på mange måder en skelsættende dag, der blandt andet førte til skærpet sikkerhedslovgivning i verdens lufthavne. På samme vis kommer vi med sandsynlighed til at huske 2020 som året, hvor coronaepidemien på et splitsekund ændrede vores verden med nye anvisninger og nyheder fra myndighederne dagligt.

Med coronavirus fulgte også en massiv mediedækning, som ifølge Infomedia tæller i alt 690.093 omtaler af corona* eller covid-19* i perioden fra januar til juni 2020. Den første danske artikel om den nye, ukendte virus blev bragt den 8. januar af Statens Serum Institut med overskriften ”Udbrud af lungebetændelse med ukendt årsag i Kina”. Lige siden er det gået stærkt, og det ses i antallet af omtaler ved en søgning i Infomedia.

Coronaomtaler toppede i marts
Marts har indtil nu været den måned, hvor corona har fyldt mest i det danske mediebillede med hele 191.912 omtaler i nationale og lokale aviser samt TV, magasiner, nyhedsbureauer og radio. I de efterfølgende måneder er antallet af omtaler dalet en smule, men har fortsat været en stor del af den daglige nyhedsstrøm.



Webkilder i førersædet
Der er, ikke så overraskende, bragt flest omtaler af corona via webkilder, dvs. artikler i digitale medier, hvor der hidtil har været 440.897 artikler. Til sammenligning har landets regionale og lokale dagblade bragt 136.613 omtaler af corona, mens radioindslag ligger i bunden af listen med samlet 885. Alle medietyper har dog leveret massiv dækning af coronakrisen, men webkilder har sine fordele:

- Jeg tror aldrig, at vi har oplevet et lignende mediefokus i Danmark og i resten af verden som under coronakrisen. Krisen overtog på et splitsekund hele mediedagsordenen, og vi ved også, at sundhedsmyndighederne har udsendt opfordringer til alle danske medier om at dække epidemien så massivt som muligt. Vi har også samtidig set en voldsom vækst i efterspørgslen efter nyheder. Alle har gerne villet følge med, og danskerne ved godt, at de mest troværdige nyhedskilder er de etablerede medier. Her har vi blandt andet set en opblomstring blandt webkilderne, der er de lettest tilgængelige på blandt andre de mobile platforme, siger direktør og rådgiver Esben Lind fra Publicity.



Top-5: Medier med størst dækning
Størstedelen af de danske medier har berørt corona på den ene eller anden måde, men nogle medier har haft en større mediedækning af coronaepidemien end andre. Ritzaus Bureau indtager for eksempel en klar førsteplads med 18.991 omtaler, hvorefter Sjællands Nyheder og Jydske Vestkysten følger trop med henholdsvis 18.923 og 12.286 omtaler.


Tallene, der fremgår i graferne i denne artikel, er kommer frem ved en søgning i Infomedia fra den 1. januar til den 30. juni på følgende søgeord corona* eller covid-19*.