Med autentisk kommunikation kan topledere ikke blot styrke virksomhedens omdømme, men også tiltrække kunder, investorer og medarbejdere ved at skabe et stærkt CEO-brand. Vi ser nærmere på, hvorfor CEO-branding er værd at dyrke.
I en verden, hvor forbrugernes forventninger til virksomheders ansvarlighed er højere end nogensinde før, er CEO'ens personlige brand blevet en afgørende faktor for virksomhedens kommunikation og succes.
Den årlige undersøgelse Edelman Trust Barometer, der kortlægger forbrugernes tillid til bl.a. institutioner, virksomheder og medier, viser blandt andet, at 72 procent af forbrugerne vil handle med virksomheder, hvis ledere klart kommunikerer deres værdier og holdninger til vigtige samfundsmæssige spørgsmål. Det gør CEO-branding til mere end blot en PR-øvelse – det er blevet en strategisk nødvendighed for at sikre både tillid og vækst i en virksomhed.
Vi har derfor valgt at se nærmere på, hvorfor CEO-branding er vigtigt og hvilket udbytte, topcheferne kan forvente til gengæld.
Et stærkt CEO-brand er guld værd
Erhvervsledere med et stærkt personligt brand både tiltrækker mennesker og styrker virksomhedens troværdighed ved at kommunikere dens specifikke mærkesager og være autentisk i sin kommunikationsstil. Derfor påhviler et stort ansvar topledere, som i dag har en større rolle end blot at kommunikere virksomhedens økonomi og strategi til offentligheden.
Førnævnte undersøgelse, Edelman Trust Barometer, viser eksempelvis, at medarbejdere forventer, at deres egen CEO kommunikerer offentligt om emner som etik, innovation og automation samt forventninger til fremtidens medarbejdere. CEO-kommunikation i offentligheden er derfor også en nødvendighed for at leve op til egne medarbejderes forventninger til organisationen og dermed et vigtigt indirekte bidrag til virksomhedens interne kommunikation.
For at have succes som CEO skal man derfor i høj grad også kunne inddrage både medarbejdere og organisation, samfundsansvar og etik, faglighed og markedskendskab samt innovation og kreativitet i en velovervejet og nærværende kommunikation.
Lars Fruergaard Jørgensen, CEO i Novo Nordisk, er et godt eksempel på en virksomhedsleder, der gennem årene har gjort sig bemærket som en stærk stemme, særligt inden for sundhedssektoren og bæredygtighed. Med stor synlighed i både traditionel presse og på sociale medier har Lars Fruergaard Jørgensen fortalt og forklaret om Novo Nordisks globale sundhedsindsatser og bæredygtighedsmål og derved positioneret virksomheden som en global leder inden for sundhedspleje. Værd at nævne er også topchefer som Anders Dam, forhenværende direktør i Jyske Bank, og Mads Nipper, CEO i Ørsted, som ligeledes på hver deres måde har gjort sig bemærkede ved deres kommunikation i offentligheden.
Personlighed styrker helheden
Det er ikke til at komme uden om, at personlighed og autenticitet også spiller en vigtig rolle. Tænk bare på Jesper Buch, som uden tvivl har kant, H.M. Dronning af Danmark Mary Elizabeth, der er yderst sympatisk, og Anders Krab-Johansen, som er en stærk meningsdanner. Alle tre formår at brande sig selv med en særlig kvalitet i deres personlighed, som samtidig styrker organisationens eller institutionens renommé. Det hænger i høj grad sammen med, at der er en god sammenhæng mellem deres professionelle budskaber og deres personlighed og passion. Generelt skal topchefen forsøge at skabe en forbindelse mellem det rationelle og det emotionelle for at skabe et stærkt personligt brand.
Hvis man som CEO formår at jonglere med alt fra kommunikation til personlighed, giver det altså stor værdi til CEO-brandet. Resultaterne ses bl.a. gennem god og hyppig medieomtale og et stærkt personligt brand, som kan tiltrække og flytte mennesker, der potentielt kan være kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere eller investorer. Endelig står en virksomhed med et godt CEO-brand meget stærkere, hvis virksomheden en dag skulle komme i krise, fordi troværdigheden er i top.