19. februar 2020

DR’s medierapport: Avisen lever, og streaming tager fart

Shutterstock 268053350

Publicity har kigget nærmere på DR’s årlige rapport om danskernes medieforbrug. Den afslører blandt andet, at flere unge benytter sig af trykte medier, mens den ældre generation er kommet med på streamingbølgen.

Forfatter

Jeppe Damm
PR-konsulent

Kontakt

jeppe@publicity.dk

Jeppe

Danskerne bruger i gennemsnit over syv timer om dagen på medier, og her er det stadig de traditionelle medier som flow-tv, radio og trykte medier, der fylder mest i vores forbrug.

Der er dog forsat fremgang i brugen af digitale medier, som står for en fjerdedel af medieforbruget blandt danskerne. Hele 89 procent af befolkningen benytter internettet dagligt, mens 78 procent logger på sociale medier hver dag, som er et stabilt niveau sammenlignet med året før.

Unge læser lidt flere trykte medier

Mens danskernes appetit på traditionelle medier som TV og radio er faldet, så forblev vores forbrug af trykte medier det samme og udgjorde fem procent af danskernes samlede medieforbrug i 2019. Anderledes ser det dog ud hos den yngre generation, hvor forbruget af trykte medier faktisk oplevede en beskeden stigning. Her udgjorde trykte medier samlet tre procent af medieforbruget blandt personer mellem 15 og 31 år mod én procent året før.

Så selvom trykte medier ikke er det medie, der fylder mest i danskernes forbrug, så modstår mediet presset fra digitale alternativer. Den trykte avis’ død har været varslet i flere omgange, men danskerne har altså ikke givet slip på den endnu.

Vi ser stadig TV Avisen, men foretrækker vores nyheder digitale

I 2019 så danskerne i gennemsnit to timer og 17 minutters tv om dagen, og når vi vælger at tænde for flimmerkassen, så er det ofte for at se tv-nyheder. Sidste år havde 18:30-udgaven af TV Avisen på DR sine højeste seertal siden 2012 med 448.000 seere i gennemsnit.

Faktisk får 56 procent af danskerne dagligt deres nyheder via tv. Men det betyder dog ikke, at flow-tv er danskernes fortrukne nyhedskilde. Den ære tilfalder nemlig digitale nyhedssider og -apps, som 66 procent af kongerigets borgere dagligt benytter sig af. Det er blandt andet takket være sociale medier, hvorfra 40 procent af befolkningen får sine nyheder.

Medielandskabet står over for et generationsskifte

Forbruget af digitale medier kan i høj grad tilskrives den yngre del af befolkningen. For mens traditionelle medier som flow-tv, radio og trykte medier udgør 55 procent af danskernes samlede medieforbrug, så ser det markant anderledes ud, når man kigger på personer i aldersgruppen 15 til 31 år. Her udgør de traditionelle medier blot 24 procent af det samlede medieforbrug.

I stedet er højdespringerne sociale medier, streaming af tv- og videoindhold samt streaming af radio og musik, der samlet fylder 63 procent af medieforbruget hos det yngre segment. Den yngre generation er således i langt højere grad hoppet ombord på det digitaliseringslokomotiv, der buldrer gennem det danske medielandskab i disse år. Dermed forsætter forbruget af digitale platforme med at stige, og det giver uomtvisteligt store forandringer i mediebilledet fremover.

Vi streamer, som aldrig før

Mens store dele af danskernes medieforbrug har ligget stabilt siden 2018, så vinder streaming af medieindhold stadig større indpas blandt befolkningen. Lige over halvdelen af danskerne streamer film- og tv-indhold ugentligt, og især den ældre generation er kommet med på streamingbølgen. Faktisk har andelen af 47- til 75-årige, der streamer, aldrig været højere end i 2019, hvor 60 procent havde prøvet streaming mindst én gang.

Udover streaming af tv- og videoindhold har danskerne også fået øjnene – eller ørerne – op for streaming af lyd. Andelen af danskere, der lytter til podcasts, steg nemlig til 24 procent i 2019, hvilket er det højeste nogensinde. Samtidig lytter 42 procent af befolkningen til DR’s radiokanaler digitalt, hvilket dog er et stykke fra de 92 procent, som ugentligt lytter til traditionel radio.

Hvis du har mod på at dykke endnu længere ned i de spændende tal, kan rapporten læses her.