Gitte Dons
Chefkonsulent og strategisk rådgiver
gitte@publicity.dk
Når journalisten har fået interesse for din historie, er næste skridt nemlig at finde en visualisering, der passer godt til den skrevne tekst. Her kan billedmaterialet være prikken over i’et, som i sidste ende får journalisten overbevist om at bringe nyheden.
Desuden er redaktionerne ofte pressede på tid i forhold til selv at skaffe det relevante billedmateriale, og her kan et billede – vel og mærket et godt billede – altså servere pressemeddelelen på et sølvfad.
Bliv bemærket i avisen
Samtidig kan det gode billede også forbedre omfanget af omtalen i det pågældende medie. Billedhistorier får nemlig ofte en bedre sideplacering og mere spalteplads i aviser. Og helt ærligt, hvilken nyhedslæser bliver ikke fristet af et interessant billede og lader sig forføre til at læse teksten bag?
Billeder er altså med sine tusinde ord på mange måder et nyttigt værktøj til at danne rammen om vores knap så mange ord i pressemeddelelsen og skaber således i højere grad den ønskede opmærksomhed.
Når det så er sagt, så skal man endelig huske sit ’STOF’ i mailen til journalisten, hvis man vil gøre det let for ham eller hende at bringe historien:
S – for størrelse: Minimum 500 KB og meget gerne 1 MB.
T – for tekst til billedet: Medsend en billedforklaring, der angiver hvad/hvem, der er på billedet.
O – for opløsning: Helst 200 ppi eller mere.
F – for format: Brug som hovedregel jpeg. PDF er et no go!