03. maj 2019

Instagram tester usynlige likes

Shutterstock 1110652691

Instagram tester lige nu en ny funktion, der skal fjerne fokus fra likes og i stedet bidrage til mere autentisk indhold på det sociale medie.

Forfatter

Sanne Nørbjerg
Bureauchef

Kontakt

sanne@publicity.dk

Sanne

Facebook annoncerede tilbage i 2018, at mediets algoritme fremadrettet i højere grad ville prioritere personligt indhold fra venner og bekendte fremfor opslag og annoncer fra virksomheder. Nu træder Facebook, som også ejer platformen Instagram, et endnu et skridt i samme retning ved også på Instagram at lægge yderligere vægt på betydningen af det sociale netværk fremfor de kommercielle muligheder. Officielle talspersoner fra Instagram har netop meldt ud på Facebooks årlige udviklingskonference F8, at mediet lige nu tester en ny funktion, der skal skjule antallet af likes og videovisninger på brugernes opslag.

Ifølge Adam Mosseri, der er Head of Product ved Instagram, er tiltaget et forsøg på at gøre sociale medier til et mindre konkurrencepræget miljø, der i højere grad fokuserer på relationsdannelse mellem mennesker fremfor at opnå det højest mulige antal likes.

Hvor der før fremgik antal likes under hvert enkelt opslag, vil der fremover således stå ”liked by [profile] and others”. Ejeren af profilen vil fortsat have mulighed for at se, hvor mange der har synes-godt-om opslaget, hvis de anmoder om indsigt.

Nye succeskriterier

Antallet af følgere og likes har hidtil været de primære succeskriterier for influencers og virksomheder på Instagram. Den nye funktion vil således betyde, at virksomheder må begynde at lede efter nye måder at udvælge samarbejdspartnere og måle resultaterne af SoMe-indsatser og aktive kampagner. Tiltaget betyder desuden, at det bliver sværere for den enkelte bruger og virksomhed at gennemskue, hvornår indhold hitter. Det kan blandt andet få konsekvenser for den stigende professionalisering af influencer-branchen, som vinder indpas hos flere virksomheder i disse år.

De skjulte likes kommer i første omgang til at stille højere krav til analysearbejdet både før, under og efter kampagner. Funktionen betyder nemlig, at det bliver sværere for kommunikationsfolk at finde frem til influencernes såkaldte engagement rate, som er det tal, der måler mængden af engagement, som et opslag får fra målgruppen. Der findes imidlertid en række værktøjer, som kan give særlige indsigter i Instagram-brugeres statistikker, herunder influencer-værktøjet Woomio, som er særdeles velegnet til at søge efter samarbejdspartnere med relevante målgruppe samt identificere potentielt falske følgere.

Instagram er ikke de eneste, der forsøger at nedtrappe den evige jagt på likes og følgere. Den administrerende direktør for Twitter, Jack Dorsey, udtalte i sidste uge, at Twitter netop nu tester en ny app-prototype, der eksperimenterer med at fjerne antallet af likes og retweets, som hidtil har været omdrejningspunktet på platformen.

Instagram udruller i første omgang den nye funktion i Canada i slutningen af denne uge, hvorefter det sociale medie vil evaluere og vurdere, om skjulte likes er kommet for at blive.