Foto: Screendump fra Alexander Husums YouTube-kanal.
Fredag den 13. marts blev Alexander Husums 384.000 abonnenter mødt af Danmarks Statsminister på den unge influents YouTube-kanal, da Mette Frederiksen afholdt pressemøde for den yngre generation om den udbredte corona-virus.
Rigspolitiet har efterfølgende fulgt i Statsministerens fodspor og rakt ud til en række af landets influenter, musikere og øvrige kendisser for at få hjælp til at formidle gode råd til at minimere smitten af Covid-19. Blandt andet har rigspolitichef Thorkild Fogde personligt delt myndighedernes retningslinjer på Anders Hemmingsens Instagram-profil, hvor 70 procent af de næsten 1 million følgere er mellem 13 og 24 år.
Blåstempling af branchen
Det er en forholdsvis ny og hidtil uset tendens, at influencere benyttes til at udbrede politiske budskaber i det omfang, som gør sig gældende netop nu. Når Statsministeren og Rigspolitiet alligevel vælger at tage alternative kanaler i brug i forbindelse med corona-kommunikation til borgerne, er det blandt andet for at nå ud til en ung målgruppe, som normalt er svær at ramme gennem traditionelle medier. Influenterne har her en særlig evne til at fange de unges opmærksomhed, blandt andet fordi de møder dem på de platforme, hvor de er til stede, og fordi de unges niveau af tillid er højt på disse selvvalgte kanaler.
Myndighedernes brug af og indirekte blåstempling af influencerbranchen, der op til flere gange har stået på mål for kritik som mættede forbrugere og mangel på gennemsigtighed, kan således ende med at få stor betydning for branchens eksistensberettigelse og værdi som troværdig kommunikationskanal og effektiv formidlingsplatform i fremtiden.
Mette Frederiksens pressemøde har de seneste 11 dage haft mere end 580.00 visninger på Alexander Husums YouTube-kanal, mens Rigspolitiets #blivhjemme-kampagne i skrivende stund har spredt sig til mere end 10.700 opslag på Instagram.