25. marts 2020

Nye fællesskaber blomstrer under coronakrisen

Sociale Medier Iphone

Danmark er som følge af coronakrisen lukket ned, og danskerne er af myndighederne blevet opfordret til at holde afstand og blive hjemme for at undgå spredningen af COVID-19. Det får nu flere og flere til at søge fællesskaber på nye måder, der blandt andet kommer til udtryk på de sociale medier.

Når de fleste befinder sig isoleret i hjemmet, opstår et stigende behov for socialt samvær, og det får i disse tider mange danskere til at søge fællesskaber på nye måder – blandt andet på sociale medier, der netop nu bugner af en række initiativer, som skal fremme fællesskabet i en krisetid.

Sociale medier er ofte blevet kritiseret for at distancere folk frem for at samle dem, men i lyset af coronakrise og forsamlingsforbud er medierne blevet danskernes foretrukne mødested. På Instagram og Facebook dukker der hver dag nye spændende aktiviteter op, som gør den uvante situation tålelig.

Danskere vedligeholder formen med morgengymnastik, spiller banko og deltager sågar i filmaftener. Det lyder helt umuligt i en tid med selvisolation, men i en ny virkelighed har man fundet kreative måder at udnytte de sociale medier på, som får fællesskaberne til at blomstre.

Bloggeren Cathrine Widunok Wichmand med Instagram-profilen RockPaperDresses spottede hurtigt et behov blandt sine følgere og inviterede til en virtuel filmaften, hvorefter tusindvis af Instagram-brugere fandt snacks og dyner frem og så filmen ”The Notebook” sammen – hver for sig - alt imens seancen blev flittigt delt på mediets story-funktion.

Et andet godt eksempel er komikeren Melvin Kakooza, som inviterer danskerne til at røre sig i en tid med utrolig meget stilstand, når han hver dag blænder op for ”Coronafitness”. Live fra sin Instagram-profil instruerer han i et hæsblæsende tempo friske sjæle i en omgang morgengymnastik – ofte akkompagneret af kendte danskere som Christian Eriksen og Mick Øgendahl.

Eksemplerne er mange, og der kommer hele tiden nye til. Fælles for dem alle er, at danskerne har mulighed for at dele deres egne oplevelser under udvalgte hashtags eller direkte interagere med arrangøren og de andre deltagere.

Netop interaktionen med omverdenen er særligt vigtig, fordi det giver os mulighed for at være en del af fællesskaber trods en fysisk distance, og medierne bliver således en vigtig medspiller i forhold til at være #sammenhverforsig, mens krisen står på.