Sanne Nørbjerg
Bureauchef
sanne@publicity.dk
Tanken bag content marketing er at markedsføre og skabe værdi uden direkte at tale om din virksomhed eller produkter. I stedet fokuseres der på at dele relevant indhold, som er henvendt til kernemålgruppen. Formålet er at tiltrække potentielle kunders opmærksomhed uden at bombardere dem med salgstaler, så du skaber tillid, relationer og i sidste ende øget efterspørgsel på dine produkter eller tjenester.
Kend din målgruppe
For at opnå succes med content marketing er det afgørende, at du kender din målgruppe godt. På denne måde kan du producere indhold, der vil fange deres opmærksomhed og skabe værdi for dem. Hvis modtagerne føler sig inspireret, er der større chance for, at de vil like, dele eller kommentere indholdet.
Derudover er det en fordel at vide, hvor målgruppen færdes, så kommunikationen kan målrettes, hvad enten der er tale om online magasiner, sociale medier, nyhedsbreve eller lignende. En effektiv content marketing-strategi kan med fordel benyttes på flere platforme, hvis det er relevant for målgruppen.
Husk den røde tråd
Det vigtigste er, at indholdet har relevans for dit brand og din niche. Strategien udformes på baggrund af kendskabet til modtagerne og målet for din markedsføring, og derfor er det vigtigt at huske den røde tråd igennem hele processen. Content marketing giver dig også muligheden for at forbedre og målrette dit indhold løbende, så det hele tiden er tilpasset både forbrugere og markedet.
Den tillærte viden skulle helst fungere som vejviser til et køb af virksomhedens ydelse på et senere tidspunkt. Derfor er det vigtigt, at indholdet er opdateret og ikke bevæger sig for langt fra virksomhedens kerneydelse.
Vellykkede eksempler
Mange danske virksomheder har også fået øjnene op for den populære strategi. Karolines Køkken er et af ældste eksempler på content marketing herhjemme. Det hele startede med en kampagne for at sælge mere smør til englænderne i 50’erne, som siden skulle vise sig at blive til Karolines Køkken. Med blandt andet kogebøger, Facebookside og egen YouTubekanal spiller Karolines Køkken i dag en stor rolle i Arla Foods’ markedsføringsstrategi på mange forskellige platforme.
LEGO-koncernen har også benyttet sig af markedsføring via content ved flere lejligheder – her kan blandt andet nævnes ”The LEGO Movie” og adskillige klip på YouTube med de populære figurer, hvor børn og forældre kan følge med og blive inspireret af LEGO-universet.
Red Bull er imidlertid et af de klareste eksempler på content marketing og har været det længe. Brandet har opbygget en markedsføringsstrategi omkring action-sport, og deres events er kernen i indholdet. På denne måde lokkes publikum til de mange arrangementer, hvor de i flæng deler indholdet på de sociale medier til stor fordel for Red Bull.