Gitte Dons
Chefkonsulent og teamleder - På orlov
gitte@publicity.dk
Men er det noget for din virksomhed? Vi har samlet 10 generelle fordele ved blogging, som måske kan hjælpe med at komme svaret nærmere.
1. Skaber relationer og dialog
En blog kan være et effektivt redskab i forhold til at styrke relationerne til virksomhedens interessenter. Da en virksomhedsblog lægger op til tovejskommunikation, giver det god mulighed for dialog og feedback.
2. Fremstår som eksperter
På en blog kan ledere og medarbejdere blogge om sit felt og dermed positionere sig som eksperter.
3. Virksomheden bliver humaniseret
Når ledere og medarbejdere blogger, så giver det et mere humant ansigt udadtil, hvilket kan styrke tilliden til virksomheden.
4. Bidrager til forebyggelse af kriser
En blog kan give virksomheden løbende indblik i offentlighedens tanker og holdninger, da der frit kan kommenteres på indlæg. Eventuelle problemstillinger kan således hurtigt opfanges, hvilket gør det lettere at imødekomme og forebygge kriser.
5. Giver en direkte stemme under kriser
Skulle krisen alligevel opstå, så kan en blog anvendes i forbindelse med krisekommunikation, da den giver en oplagt mulighed for at uddybe virksomhedens side af sagen.
6. Reklame og produktinformation
En blog kan anvendes som redskab i forbindelse med markedsføring af produkter, da virksomheden via bloggen kan informere om produktnyheder og gøre læseren opmærksom på særlige produkter.
7. Produktudvikling og innovation
En blog kan bidrage til nytænkning, da den giver mulighed for at brainstorme idéer med interessenter og fremhæve overvejelser og dilemmaer, som læseren kan sidde med svaret på.
8. Forbedrer en rekrutteringsproces
En blog kan anvendes til at komme i kontakt med fremtidige medarbejdere og henvise til jobopslag, og dermed forbedre chancen for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
9. Vidensdeling
En blog giver mulighed for at dele viden og erfaringer med andre inden for samme felt.
10. Søgemaskineoptimerer
En blog kan være et stærkt værktøj til søgemaskineoptimering, da aktiviteterne på bloggen øger synligheden i Googles søgeresultat.