03. oktober 2016

Blogging: Fra buzzword til branding-værktøj

Shutterstock 589844918 (2)

Blogging er i løbet af de sidste år gået fra at være forbeholdt de store kanoner til at være bredt anvendt i mange virksomheders markedsføringsstrategier. Publicity oplever lige nu et kæmpe boom i interessen for samarbejde med bloggere, og du kan her blive klogere på, hvorfor bloggersamarbejder lige nu er på alles læber og få inspiration fra et eksempel fra den virkelige verden.

Forfatter

Sanne Nørbjerg
Chefkonsulent og teamleder - På barsel

Kontakt

sanne@publicity.dk

Sanne

Danskerne læser blogs som aldrig før, og blogs er derfor blevet en vigtig kommunikationskanal, der kan være værd at tænke ind i sin markedsføring. Mange af de største blogs har titusinder af sidevisninger dagligt, hvilket har gjort mange virksomheder interesserede i at indgå samarbejder, da det åbner nye døre i forhold til consumer-PR og reklame.

Eksempelvis har Masha Vang, som er en af Danmarks mest populære bloggere, op til 1,2 mio. sidevisninger om måneden. Bloggere er derfor stærke influenter på markedet, og forbrugerne søger her inspiration og rådgivning på alle tænkelige områder. Sanne Nørbjerg, chefkonsulent hos publicity

Tænk ud af boksen

Blogsamarbejder kan foregå på mange forskellige måder – både via sponsorerede indlæg, konkurrencer og events. VisitAalborg stod i juni i spidsen for Bloggers Camp i Aalborg, hvor de inviterede en håndfuld af Danmarks største mode- og livsstilsbloggere samt en flok lokale bloggere på weekendtur til byen i håb om, at det ville kaste sjove, skæve og nytænkende udsagn og billeder af Aalborg ud i resten af Danmark.

Der er mange fordele ved at samarbejde med bloggere på denne måde. En af dem er bloggernes store reach og deres dedikerede følgerskare. Relationen mellem bloggerne og deres læsere er ofte meget personlig, og det skaber større troværdighed for dit brand, når bloggere siger noget positivt om dit produkt eller virksomhed i forhold til andre former for reklame. Derfor er det vigtigt med grundig research, så du får valgt netop den blogger, der når ud til den helt rigtige målgruppe. Det er vigtigt, at bloggerens overordnede interesser, præferencer og skrivestil stemmer overens med dit brand, hvis det skal virke overbevisende for læseren.

Det kan altså godt betale sig at være en del af samtalen på de nye platforme. VisitAalborg bruger meget tid på at få byen omtalt i aviser, magasiner og blade, og det falder dem ligeledes naturligt at flette de nyeste kanaler såsom blogs og sociale medier ind i markedsføringen:

– Flere og flere danskere bruger fx Instagram som et inspirationskatalog for deres eget liv, hvad enten det handler om mad, hobbyer eller som her, rejser. De her bloggere og instagrammere har nogle meget store fanskarer, som ser og læser alt det, der bliver lagt ud. Det betyder, at vi gennem bloggerne og instagrammerne har mulighed for at blive en del af de samtaler, der foregår på de sociale medier og at opnå en form for personlig anbefaling fra mennesker, der er med til at udstikke retningen for trends og tendenser, forklarer Cathrine Billund Kallehauge, som er Leisure Tourism Manager hos VisitAalborg og en af de drivende kræfter bag blogger-eventen.

Value for money

En anden fordel ved bloggersamarbejder er, at der ofte er tale om relativt billig markedsføring med høj ROI, hvor indholdet bliver liggende længe og set mange gange. Det er derfor en markedsføringsmetode, der virkelig giver din virksomhed synlighed og ”value for money”.

Blogger-eventen resulterede i en masse indhold på flere forskellige kanaler. Samtlige bloggere var aktive under hele weekenden på både Facebook, Instagram og Snapchat og har efterfølgende produceret mere dybdegående indlæg omkring turen. Du kan her læse et eksempel fra bloggeren Sandra Willer, som også kan spottes i toppen af dette indlæg. Sandra har i skrivende stund 116.000 følgere på Instagram, næsten 25.000 likes på Facebook og op til 400.000 sidevisninger på hendes blog hver måned. Det virker næsten overflødigt at tilføje, at denne form for ”word-of-mouth”-marketing skaber en enorm værdi for VisitAalborgs positive branding af Aalborg.

Har bloggerne fanget din interesse?

VisitAalborg formåede at bruge bloggersamarbejder som et effektivt led i deres branding af Aalborg og skabe en masse positiv omtale af byen ude på danskernes små og store skærme. Events er blot én af mange muligheder, når det kommer til bloggersamarbejder, og Publicity hjælper dig gerne, hvis du vil vide mere om mulighederne for samarbejde med bloggere og få nogle idéer til, hvordan du konkret kan arbejde med det. Vi vejleder bl.a. om spillereglerne og lovgivningen omkring kommercielle samarbejder samt hjælper dig med at finde ud af, hvilke bloggere der er det bedste match i forhold til din målgruppe.