24. oktober 2018

Employee Advocacy i vækst

Imagea24i0481

Efter flere års tilløb vinder Employee Advocacy for alvor indpas i erhvervslivet, og det er der ifølge kommunikationsekspert og direktør Esben Lind særligt to grunde til.

Forfatter

Esben Lind
Direktør og rådgiver

Kontakt

esben@publicity.dk

Esben

Hvem har du størst tiltro til som afsender af en historie, et budskab eller lignende? Er det en person, du kender, eller en virksomhed? I en hverdag med tusindvis af påvirkninger søger flere og flere nødvendigvis i retning af afsendere, som de har tillid til. Det er netop det, der gør Employee Advocacy aktuelt og særdeles virkningsfuldt. Employee Advocacy handler om at sprede din virksomheds historier og budskaber med hjælp fra dine medarbejderes netværk. Kort sagt: Med Employee Advocacy kan du aktivere dine medarbejdere som ambassadører for virksomheden.

Fænomenet har efterhånden flere år på bagen, men der er særligt to grunde til, at Employee Advocacy vinder indpas netop nu.

Den første og største årsag er algoritmer. Alle taler om dem, men kun meget få kender indholdet af dem. Google, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram m.fl. – verdens måske mest magtfulde selskaber i øjeblikket – regulerer brugen af deres digitale platforme med algoritmer. Her går tendensen i retning af, at personligt indhold fra venner og bekendte prioriteres foran kommercielle budskaber fra virksomheder. Arbejder du med marketing eller kommunikation, vil du derfor opleve, at det er blevet både dyrere og sværere at sprede din virksomheds budskaber digitalt.

En anden årsag er manglen på kvalificeret arbejdskraft. Vi befinder os i en højkonjunktur, og ledigheden i en lang række lande er nu så lav, at vi nærmer os fuld beskæftigelse. Det øger som altid fokus på Employer Branding, og her er det for de fleste branchers vedkommende svært at komme uden om de førnævnte globale selskabers digitale platforme. Derfor er Employee Advocacy i høj grad også relevant i relation til Employer Branding.

Men hvordan er det så, at Employee Advocacy fungerer? Jo, det handler overordnet om at sætte ambassadørskabet i system. Den mest virkningsfulde måde at gøre det på er at lade medarbejderne viderefortælle de gode historier om virksomheden. Historierne kan tilvejebringes af virksomheden som tekst, foto, grafik eller video, og medarbejderne kan så dele historierne via deres personlige profiler på Facebook, LinkedIn, Twitter mv. På den måde når du via medarbejdernes venner og netværk meget længere ud, og modtagerne vil have langt større tillid til budskaberne.

Det lyder simpelt, og det er det egentlig også. I dag findes der tilmed en lang række digitale løsninger i form af Employee Advocacy-platforme eller såkaldte content hubs, som strømliner flowet af indhold mellem virksomheden, medarbejderne og eksterne interessenter. Det er dog først og fremmest vigtigt at sikre godt indhold, træning og medejerskab blandt medarbejderne. Der er nemlig også en række faldgruber forbundet med Employee Advocacy. Der er tale om et særdeles virkningsfuldt fænomen, og det er også årsagen til, at lovgivningen i relation til Employee Advocacy er blevet strammet betydeligt. Du må eksempelvis ikke diktere dine medarbejderes deltagelse, og medarbejderne skal i deres profiler på sociale medier tydeligt vise deres tilhørsforhold til arbejdspladsen.

Man skal med andre ord opføre sig ordentligt, men gør man det, står man til gengæld også med et stærkt og ressourceeffektivt værktøj, der styrker virksomhedens relationer til både kunder og kommende medarbejdere.