27. september 2018

Nå bredere og mere troværdigt ud med employee advocacy

Imagea24i0595

Employee advocacy (EA) er det nye buzzword inden for branding og digital markedsføring. Men hvad går det helt præcist ud på, hvilke fordele kan det give din virksomhed, og hvilke risici er der forbundet med en strategisk EA-indsats?

Forfatter

Gitte Dons
Chefkonsulent - På orlov

Kontakt

gitte@publicity.dk

Gitte

Employee advocacy bevæger sig gradvist ind på dagsordenen i flere og flere virksomheder. Det skyldes ikke mindst det seneste års udvikling på især Facebook og Instagram, hvor algoritmen i stigende grad opprioriterer visninger af personligt indhold fra venner og bekendte fremfor opslag og annoncer fra virksomheder. De sociale medier trækkes ganske enkelt tilbage til deres rødder, hvor det sociale netværk vægter højere end de kommercielle muligheder.

De ændringer har sat et tydeligt aftryk på langt de fleste virksomheders organiske performance på sociale medier – uanset om de har mange eller få følgere. Netop derfor rettes opmærksomheden mod EA, der af mange bliver betragtet som løsningen på virksomhedernes digitale engagement-problem. Som navnet antyder, dækker EA over, at medarbejderne aktivt bruger de sociale medier til at promovere virksomheden ved at like, dele og kommentere virksomhedens opslag på sociale medier som LinkedIn, Facebook eller Instagram. På den måde bliver medarbejderne en slags ambassadører for virksomhederne, der skaber synlighed og styrker brandet via deres egen private profil. Der er mange fordele ved at anvende EA, og vi har her valgt at fremhæve fem af de vigtigste:

1. Nå længere ud

EA gør det nemmere at udbrede kendskabet til virksomhedens brand uden brug af annoncekroner. Det skyldes, at medarbejdernes promovering eller interaktion med virksomhedens indhold giver mulighed for at nå ud til flere forskellige personer via medarbejdernes personlige netværk. På den måde kan virksomhederne til dels omgå den seneste tids ændringer i især Facebooks og Instagrams algoritme. Derudover er medarbejdernes venner, forbindelser eller følgere typisk ikke er de samme som dem, der vælger at følge virksomhedens SoMe-profiler.

2. Skab troværdighed

De fleste foretrækker at følge personer fremfor virksomheder på de sociale medier, da de kommercielle interesser synes mindre og troværdigheden synes højere. Data fra de store platforme viser da også, at opslag fra personlige profiler i gennemsnit klarer sig markant bedre end opslag fra virksomhedsprofiler. Et godt eksempel på denne tendens er bloggere og influencers, der kan have rækkevidde og interaktion i et omfang, som mange virksomheder kun kan drømme om. Ved at bruge medarbejderne som ambassadører for virksomheden når man derfor ikke bare længere ud – man gør det også på en langt mere troværdig måde.

3. Få økonomisk og nem promovering

Det kan være både dyrt og krævende at nå ud til folk på de sociale medier. Det skyldes blandt andet, at stadig flere online annoncører kæmper om de samme målgruppers opmærksomhed, og det presser altså prisen op. En anden årsag er de nylige opdateringer af de sociale mediers algoritmer, som gør det sværere for virksomheder at få deres budskab ud. Med EA bliver det dog både nemmere og billigere at nå ud, fordi medarbejdernes aktiviteter på de sociale medier ikke er omfattet af de samme restriktioner som virksomhedens opslag.

4. Boost engagementet

EA er ikke kun en fordel for virksomhedens brand og økonomi, men skaber også engagement internt blandt medarbejderne, som bliver en større del af virksomhedens identitet. Den enkelte medarbejder viser en stolthed over at være en del af virksomheden og nyder samtidig godt af både den faglige og personlige branding.

5. Styrk rekrutteringen

Ved at anvende EA skaber man også et bedre udgangspunkt for rekruttering, da medarbejdernes positive omtale kan bidrage til at tiltrække dygtige medarbejdere. Særligt de yngre talenter bliver i stigende grad påvirket af informationerne på de sociale medier, når de skal søge nye udfordringer. 

For at få succes med EA er det dog vigtigt, at medarbejderne selv har lyst til at bruge deres sociale medier til at fremme virksomhedens profil. Men hvordan træner og motiverer man medarbejderne til personligt at engagere sig, og hvordan undgår man potentielle shitstorme eller læk af fortrolige oplysninger? Med fordele følger risici, og det er derfor essentielt at sætte sig grundigt ind i EA, før man kaster både virksomheden og medarbejderne ud i det.

Skal vi hjælpe din virksomhed i gang med employee advocacy? Kontakt os gerne på tlf. 28 30 29 86 og hør, hvad vi kan tilbyde dig.