13. februar 2018

Kommuniker virksomhedens årsregnskab

Shutterstock 773391637

Har du husket at kommunikere dit årsregnskab for 2017? Det vælger flere og flere virksomheder at gøre, og det er der mange gode grunde til.

Forfatter

Esben Lind
Direktør og rådgiver

Kontakt

esben@publicity.dk

Esben

Kommunikation af årsregnskaber handler umiddelbart om synliggørelse af nøgletal. Men det er faktisk sjældent det primære formål.

Herunder følger 5 gode grunde: 

1) Et årsregnskab er en årlig anledning til at fortælle, hvordan virksomheden har det. Det er en døråbner hos medierne (og dermed omverdenen), der er interesserede i at vide, hvordan det går. Og glem alt om, at der er alt for mange ulemper forbundet med at signalere, at det går godt. Et godt resultat virker tiltrækkende for både kunder og nye medarbejdere. Alle vil gerne forbindes med en succes.

2) Et årsregnskab giver dig taletid. Denne taletid kan du udnytte til at fortælle andre ting om virksomheden og bringe dine image drivers i spil. Brug eksempelvis anledningen til at fortælle, at du er en international virksomhed, at du har udviklet nye produkter, at du har ansat nye medarbejdere, at du har taget markedsandele, at du er gået ind i nye brancher osv.

3) Autokommunikation er en vigtig del af al ekstern kommunikation. Når du via årsregnskabet fortæller omverdenen, hvor godt det går, giver det også intern stolthed og loyalitet.

4) Årsregnskaber for danske virksomheder er lettere og hurtigere at finde online end nogensinde. Vil du overlade fortolkningen af tallene til andre? Er toplinjen øget, mens bundlinjen er faldet? Eller omvendt? Det er der nok en god forklaring på, og derfor er det vigtigt at kommunikere og forklare nøgletallene, inden andre begynder at gøre det. Husk også på, at det ikke er alle, der forstår nøgletermer som EBITDA, EBIT, EBT, cash flow, NIBD, WC, ROCE m.fl. Hvilke tal i dit regnskab er vigtigst at fokusere på?

5) Kom foran konkurrenterne og bliv branchens talsperson. Kampen om at blive talsperson for branchen er stigende inden for en række områder. Det handler om at hæve sig op i helikopteren og ikke bare kommentere på din egen virksomheds udvikling. Også her er årsregnskabet en oplagt platform at tale ud fra. Dit årsregnskab er jo ikke bare udtryk for, hvordan du selv performer, men udtryk for en lang række eksterne forhold som konjunkturer, rammevilkår, råvarepriser mv. 

Tag styringen på fortolkningen af dit årsregnskab, kontakt Esben Lind på telefon 2514 5816 eller mail esben@publicity.dk