27. juli 2022

Reuters Institute Digital News Report 2022: Tre hurtige om medieudviklingen

Robin Worrall Fpt10lxk0cg Unsplash

Nyhedsforbruget og tilliden til medier tog et nøk op under pandemien – men hvordan ser vores medieforbrug egentlig ud på bagkant af to års coronakaos?  Vi har taget et kig på Reuters Institute Digital News Report 2022, som på global plan tegner et billede af et mindre nyhedsforbrug og dalende tillid – bare ikke i Danmark, hvor blandt andet regionale og lokale medier scorer højt på tillid. Vi giver dig tre af de vigtigste pointer herunder.

Forfatter

Cecilie Lindum
PR-konsulent og projektleder

Kontakt

cecilie@publicity.dk

Cecilie

Hvis du gerne vil holde dig ajour på medie- og nyhedsbilledet, er Reuters Institute Digital News Rapport pligtlæsning.

Rapporten tager hvert år temperaturen på verdens medieforbrug og baserer sig på data indsamlet i 46 lande. I år stiller rapporten skarpt på nyhedskonsumeringen og tilliden til nyhedsmedier i kølvandet på coronapandemien. Derudover kaster rapporten på baggrund af en supplerende undersøgelse i fem udvalgte lande et blik på, hvordan krigen i Ukraine ser ud til at have påvirket nyhedsforbruget.

Danske nyhedsmedier i top på tillidsbarometeret
På globalt plan oplevede nyhedsmedierne stigende læser- og seertal, da corona ad flere omgange lukkede samfundet ned i 2020 og 2021. Men på bagkant af den anden coronabølge tyder alt i rapporten dog på, at nyhedsforbruget aftog igen. Samtidig fremgår det, at tilliden til nyhedsmedierne generelt set er faldet i halvdelen af landene.

I Danmark kan vi dog konstatere, at tilliden til nyhedsmedierne ikke har ændret sig betydeligt siden sidste års rapport – for igen i år scorer de danske medier højt på tillidsbarometeret. Danmark indtager således en fjerdeplads over lande, hvor der er størst tillid til nyhedsmedierne. Kigger vi nærmere på, hvilke medier danskerne har størst tiltro til, er DR og TV2 placeret i top efterfulgt af landsdækkende dagblade såsom Børsen samt regionale og lokale medier.

Af rapporten fremgår det, at 70 procent af danske medieforbrugere har tillid til regionale og lokale medier, hvilket til sammenligning er lidt over store dagblade som Berlingske og Jyllands-Posten – men markant højere end listens bundskraber Ekstra Bladet.  

I krisetider ser vi TV-nyheder, mens TikTok vinder indpas blandt de unge
Selvom TV som nyhedskilde har været på tilbagetog de seneste mange år, er det alligevel i den retning, vi kigger, når kriser og krig banker på døren. Det var tilfældet under coronapandemien, og ifølge rapporten også det nyhedsmedie som størsteparten af respondenterne i de udvalgte fem lande – Tyskland, Brasilien, Polen, Storbritannien og USA – er mest tilbøjelige til at orientere sig i, når de søger information om konflikten mellem Ukraine og Rusland.

Noget kan også tyde på, at krigen i Ukraine har været katalysator for, at TikTok er blevet en ny spiller i nyhedsbilledet, der benyttes af omtrent 15 procent af 18-24-årige i nyhedssammenhæng. TikTok var i mediets første leveår mest associeret med dans og koreografier, men under krigen har vi blandt andet set flere ukrainere bruge platformen til at dokumentere og fortælle om forfærdelighederne til resten af verden. Det har blandt andet fået nyhedsaktører som BBC til at oprette profiler på engelsk og russisk for at undgå misinformation om krigen.

Betalingsmure afholder ikke nyhedslæserne
Online medier har i de senere år været danskernes foretrukne nyhedskilde, og det gør sig fortsat gældende, idet 80 procent i undersøgelsen benytter online medier – og herunder sociale medier – til nyhedslæsning. Derfor har betalingsmure i længere tid været et fokusområde for mange nyhedsmedier med henblik på at generere indtjening fra onlinenyheder og på den måde minimere behovet for annoncering. I dag har langt størstedelen af de kommercielle nyhedsmedier betalingsmure af forskellig art, men det afholder tilsyneladende ikke danskerne, da 18 procent betaler for nyheder via onlinemedier, hvilket er en lille stigning sammenholdt med sidste år.

Den fulde rapport kan læses her.