09. oktober 2020

Medieudvikling: 3 nedslag fra Reuters Digital News Report

Mand, avis

Da verden lukkede ned i foråret, steg forbruget af nyheder, og særligt traditionelle nyhedskilder som nyhedsmedier fik flere læsere. Det er blandt konklusionerne fra Reuters Institute Digital News Report 2020.

Forfatter

Jeppe Damm
PR-konsulent og projektleder

Kontakt

jeppe@publicity.dk

Jeppe D

Har man blot en flig af interesse i medie- og nyhedsbilledet, bør man særligt i år skele til Reuters Institute Digital News Rapport. Rapporten, der tager temperaturen på medielandskabet i 40 lande, er egentlig primært baseret på data fra før coronakrisen, men da verden som følge af coronakrisen lukkede ned, indsamlede man fortsat data i Storbritannien, USA, Tyskland, Spanien, Sydkorea og Argentina.

Til sammen giver det et særdeles interessant indblik i, hvordan nyhedsforbruget har ændret sig det seneste år – både generelt og specifikt som følge af coronapandemien. Vi har her udvalgt tre indsigter fra rapporten, som vi gerne vil dele med jer:

Medieforbrug steg under nedlukningen
I takt med at verden lukkede ned for øjnene af os, så steg forbruget af nyhedsmedier, hvilket blandt andet ses ved, at traditionelle medier oplevede fremgang under pandemien. I Storbritannien oplevede BBC fx en fordobling af trafikken til deres website i dagene, hvor Boris Johnson erklærede complete lockdown.

Samtidig fik de sociale medier en central rolle i distributionen af informationer om coronavirus. Ifølge rapporten har 35 procent af befolkningen i Storbritannien, USA, Tyskland, Spanien, Sydkorea og Argentina brugt Facebook til at diskutere, finde og dele information om covid-19. Rapporten afslører dog også, at 40 procent af befolkningen i de pågældende lande slet ikke stoler på informationer om covid-19, der kommer fra sociale medier.

Vi søger mod traditionelle nyhedskilder i krisetider
Mens forbruget af sociale medier steg under nedlukningen, så fulgte forbruget af de traditionelle medier med. Og det kan ifølge rapporten skyldes, at forbrugere generelt har stor tillid til etablerede medier, og derfor søger nyheder herfra, når det drejer sig om samfundsvigtige nyheder.

I Danmark har vi relativt stort tiltro til nyhedsmedierne – nærmere bestemt ligger vi på en niendeplads over befolkninger med størst tillid til nyhedsmedierne. I gennemsnit mener 46 procent af danskerne, at de for det meste kan stole på nyhedsmedierne. Til sammenligning gælder det samme for blot 21 procent i Sydkorea, som er det land, hvor befolkningen ifølge rapporten har mindst tillid til nyhedsmedierne. Danmarks Radio er topscorer, når det kommer til tillid hos den danske befolkning. Hele 78 procent af danskerne mener, at de kan stole på DR.

Flere danskere betaler for onlinenyheder
En anden interessant pointe fra rapporten er, at flere danskere nu betaler for onlinenyheder sammenlignet med sidste år. 17 procent af danskerne betaler nu for onlinenyheder, og det er en fremgang på to procentpoint – en fremgang der kan være blevet større under coronaudbruddet, hvor flere mediehuse har meldt om fremgang.