25. januar 2018

Sådan udviklede medierne sig i 2017

Shutterstock 323856479

DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af de elektroniske medier er netop udkommet, og den er som altid fyldt med spændende tal og tendenser. Vi bringer her en oversigt over nogle af de mest interessante pointer.

Forfatter

Sanne Nørbjerg
Bureauchef

Kontakt

sanne@publicity.dk

Sanne

Vi gider stadig ikke flow-TV

Forbruget af traditionelt TV er fortsat faldende. I stedet streamer vi som aldrig før. Hele 46 % af danskerne streamer film og TV-serier mindst én gang ugentligt. Youtube og Netflix har stadig et solidt greb i danskerne, men også DR TV, Viaplay, HBO Nordic og TV2 Play er blandt de populære tjenester.

Koncentrationen falder - forventningerne stiger

Brugernes opmærksomhed bliver fortsat udfordret af de utallige mængder information, de bombarderes med dagligt i mediebilledet. Der er kamp om taletiden og de digitale forbrugere, og det betyder, at det er vigtigere end nogensinde før at være skarp med sit budskab og skille sig ud fra mængden. Indhold skal skabe værdi for modtagerne og især de unge har store forventninger til personaliserede budskaber og teknologier fremover.

Brugen af sociale medier

Andelen af danskerne, der dagligt benytter sig af sociale medier, har efterhånden nået et stabilt niveau. Facebook er fortsat topscorer med sit tag i hele 65 % af danskerne, mens Snapchat og Instagram følger efter med henholdsvis 23 % og 18 %. Brugen af de mest populære medier er ikke overraskende stadig meget forskellige. Snapchat beskrives fx som et spontant og umiddelbart medie, hvor man primært henvender sig til venner og familie, mens der på Instagram og Facebook i højere grad er fokus på æstetik og seriøsitet til en bredere målgruppe.

Fake news har ikke brudt tilliden

Fake news prægede i høj grad debatten i 2017. Men trods det store fokus på falske nyheder, har danskerne fortsat stor tiltro til medierne. 68 % af danskerne angiver, at de har meget høj eller høj tillid til danske nyhedsmedier og under 4 % angiver, at de i mindre grad eller slet ikke har tillid. Danskerne har generelt størst tillid til de klassiske nyhedsplatforme. Det er også tilfældet blandt de unge på trods af, at de i stort omfang får nyheder via de sociale medier.

 Se hele rapporten fra DR Medieforskning her.