26. januar 2016

Sådan udviklede medierne sig i 2015

5312B117 358B 4662 Ae12 8D1fdc7d5d57 Original

DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af de elektroniske medier er netop udkommet, og den er som altid fyldt med spændende tal og tendenser. Vi bringer her en oversigt over nogle af de mest interessante udviklinger – især danskernes færden på de sociale medier.

Forfatter

Esben Lind
Direktør og rådgiver

Kontakt

esben@publicity.dk

Esben

Facebook

Facebook er fortsat danskernes foretrukne sociale medie, og mediet vokser stadig. 62 % benyttede Facebook hver dag i 2015 mod 59 % i 2014. Det er især teenagerne, der logger på Facebook. Mediet bruges dagligt af 87 % af alle teenagere mod 79 % i 2014.

Snapchat

Snapchat er for alvor blevet et hit blandt danskere under 30 år. Det lille spøgelse er det hurtigst voksende sociale medie i Danmark, og 15 % bruger Snapchat dagligt. Knap to ud af tre teenagere bruger Snapchat dagligt.

Instagram

Også Instagram voksede i 2015. 11 % bruger billedmediet dagligt (steget fra 9 % i 2014). Knap 50 % af teenagerne bruger Instagram dagligt.

Twitter

Modsat Facebook, Snapchat og Instagram står Twitter næsten stille. Twitter blev i 2015 brugt dagligt af 4 % af danskerne, hvilket var det samme som i 2014. Twitter vokser blandt de 40+-årige, men mister til gengæld brugere under 40 år.

Nettet

Samlet set steg danskernes tidsforbrug på nettet med 5 % til knap 2,5 time dagligt i 2015.

Mobil

Ikke overraskende er mobiltelefonen i stigende grad den foretrukne enhed, når danskerne tilgår indhold på nettet. Mod 35 minutter i 2014 brugte danskerne i 2015 internettet via mobilen i 41 minutter om dagen. I samme periode er internetforbruget via computer faldet fra 74 minutter til 71 minutter dagligt.

Tv

I 2015 brugte danskerne i gennemsnit 2 timer og 52 minutter på at se tv, hvilket er stort det samme som i 2014. Dog er der sket en markant forskel mellem høj- og lavfrekvente tv-seere. Det er især de yngre danskere, der ser mindre tv som følge af et skifte fra traditionelt tv til on demandtjenester, mens de ældre hiver gennemsnitstiden op.

Radio

2015 blev det første år siden 90’erne, hvor danskerne øgede deres lyttetid. Samtidig er det værd at bemærke, at det ikke er on demand-radio og podcast, som har skabt fremgangen. Den klassiske flow-radio er således i vækst.

Se hele rapporten fra DR Medieforskning her.