26. maj 2016

At være sociolog i en PR-verden

Sociolog I En PR Verden

Sociologi er ikke umiddelbart den mest naturlige indgang til en praktikplads inden for PR. Jeg tror derfor, at både Publicity og jeg var spændte på samarbejdet, da kontrakten var underskrevet, og det endelige håndtryk var givet.

Forfatter

Sanne Nørbjerg
Bureauchef

Kontakt

sanne@publicity.dk

Sanne

”Men hvad er en sociolog egentlig?

Hvis jeg havde en femmer for hver gang, jeg har svaret på det spørgsmål, ville jeg være så rig, at jeg ikke behøvede at tage uddannelsen. Sociologi kan lettest beskrives som videnskaben omkring samfundet og social adfærd, hvor man blandt andet lærer om forholdet mellem individ og samfund, det normale og det afvigende samt forholdet mellem samfundets mainstream-kulturer og forskellige subkulturer. Alt sammen krydret med undervisning i interviews, statistik og klassiske teorier.

Så langt, så godt – men hvordan skulle min viden om Pierre Bourdieu kunne hjælpe mig med at skrive en god pressemeddelelse? Og hvordan skulle mine evner til at lave hardcore statistiske beregninger vise sig nyttige til en historie til den lokale ugeavis med Hr. og Fru Danmark som modtagere?

Tjek på tendenserne

Det viste sig, at (de fleste) af mine bekymringer var spild af tid.

Sociologifaget giver generelt en alsidig viden omkring, hvordan samfundet fungerer, hvilke tendenser der er oppe i tiden, og hvordan folk omgås hinanden – med lidt god vilje kan man vel kalde os en slags livsstilseksperter. Sanne Nørbjerg

Det er yderst brugbart, når du skal hjælpe kunder med at nå ud til specifikke grupper.

Disse kompetencer har også været gode i forhold til at koble historier til en kontekst, der både er relevant og aktuel for de mennesker, der ønskes at nå ud til. Målet med en PR-strategi er næsten altid at påvirke nogen til at gøre noget, og i den forbindelse er det en fordel at have kendskab til menneskers adfærdsmønstre.

Derudover er talhistorier altid populære, og det har derfor været til min fordel ikke at være statistisk inhabil.

Som katten om den varme grød

Når man studerer samfundsvidenskab, er kendsgerninger et skældsord. De findes ikke. Samfundet ændrer sig med lynets hast, og alt kan anskues fra forskellige synsvinkler. Sociologer bevæger sig derfor ofte som katten om den varme grød for ikke at udlede bombastiske konklusioner, der i princippet kan modbevises i morgen.

Som PR-trainee med sociologisk baggrund skulle jeg derfor vænne mig til en helt ny skrivestil, som på mange måder er mere modig end den vante. Det har været en udfordring, men øvelse skulle jo eftersigende gøre mester. Mesterdelen venter jeg stadig på, men jeg er nået længere, end jeg var for 5 måneder siden.