Sanne Nørbjerg
Chefkonsulent og teamleder
sanne@publicity.dk
Du kan nu hive data ud omkring dine følgeres adfærd og dermed tilpasse indholdet på profilen herefter. Her kommer et hurtigt overblik over de muligheder, Instagram giver, for at kunne lære dine følgere bedre at kende:
Lokation
Du kan nu følge med i, hvor dine følgere er placeret – ikke bare hvilket land, men også hvilken by. Det giver en stor indsigt i, hvor dit brand er størst udbredt og måske vigtigst af alt: hvor det ikke er. Du kan derefter målrette din markedsføring mod de steder, der er underrepræsenteret. Hvis du har en international virksomhed, kan dette værktøj også give dig et indblik i, hvilke tidszoner der er mest fordelagtige at poste i for at nå ud til flest muligt.
Køn og alder
Som noget nyt kan du også få et indblik i dine følgeres køn og alder og tilmed få det grafisk præsenteret på en overskuelig måde. Dette giver et godt indblik i målgruppen, og om det er de ”rigtige” mennesker, der følger dig. Hvis du sælger modetøj til kvinder, er en majoritet af mænd i følgerskaren fx ikke ligefrem efterstræbelsesværdigt.
Aktivitet
Under sektionen ”Insights” får du nu mulighed for at tracke dine følgeres aktivitet på Instagram. Her kan du blandt andet følge med i, hvilke tidspunkter på dagen de typisk er online. På denne måde kan du planlægge dine opslag efter dine følgeres aktivitet og dermed nå ud til flere.
Top-opslag
Under samme sektion får du også mulighed for at få et overblik over, hvor mange der rent faktisk ser dine opslag – og ikke bare dem, der liker eller kommenterer. Det kan give dig et mere korrekt indblik i, hvor bredt din profil når ud, og hvor stort engagementet rent faktisk er.
Instagrams nye analyseværktøjer vil være tilgængelige i alle lande i slutningen af året.