Gitte Dons
Chefkonsulent og teamleder - På orlov
gitte@publicity.dk
Hos Publicity arbejder vi normalt med tre måder at måle presseindsatsen på:
Suppler med andre metoder
Der er dog flere faldgruber ved disse fortrinsvis kvantitative målingsmetoder, og derfor kan det være hensigtsmæssigt at supplere med andre mere kvalitative metoder. Det er ikke altid tilstrækkeligt kun at have kendskab til antallet af omtaler, og hvad omtalerne er værd i kroner og øre, men også om de rigtige signaler er nået frem til målgruppen.
Vi anbefaler derfor ofte at supplere ovennævnte metoder med en mere dybdegående tilgang og ser på, om det bl.a. er nøglebudskaberne, der er blevet omtalt i medierne, frekvensen af disse, og om de når ud til de vigtigste interessenter. Derudover kan PR-værdien også vurderes ud fra fx virksomhedens mersalg, aktivitet på hjemmesiden og de sociale medier.
Suppleres de mere traditionelle metoder med indikatorer som disse, så opnår man i højere grad et reelt billede af, hvad PR-indsatsen er værd. Samtidig giver det også et godt læringsperspektiv for de ansatte, da de bliver mere bevidste om, hvilke PR-aktiviteter, der giver succes.