Publicity A/S
Bygaden 20D - 9000 Aalborg
TikTok er en videobaseret app, hvor brugerne deler korte videoer med hinanden. Det lyder simpelt, men TikTok er også meget mere end dét. Appen har taget verden med storm og har i dag over 1 milliard aktive brugere fordelt over hele verden. Alene i Europa findes der mere end 100 millioner aktive brugere.
Også i Danmark er appen populær. I november 2021 oplyste TikTok, at der findes ca. 1,1 million aktive danske brugere på appen.
TikToks succes kan langt hen ad vejen tilskrives appens evne til at tryllebinde sine brugere med et endeløst loop af underholdende videoer. Videoerne kan synes kaotiske, forvirrende og uden sammenhæng, men i TikTok-universet giver de perfekt mening. De er en del af et digitalt økosystem, hvor video, lyd og tekst bliver ét stort selvskabende og selvrefererende univers, som brugerne skaber i fællesskab. Faktisk har hele 83 % af appens brugerne postet minimum 1 video på deres egen TikTok-profil, mens 34% af brugerne poster videoer dagligt.
Mange har nok en forestilling om, at TikTok er en app for de unge – og det er heller ikke langt fra sandheden. 49 % af de danske TikTok-brugerne er i aldersgruppen 12-18 år. Det har gjort TikTok til den suverænt mest populære app blandt unge under 25 år.
TikToks eksponentielle vækstrejse betyder dog også, at appens brugerdemografi er under udvikling. Kigger man på den globale tendens, begynder flere aldersgrupper at tage TikTok til sig og fanges i stigende grad af det gribende underholdningsunivers. Samme tendens har gjort sig gældende for andre sociale apps som fx Facebook og Instagram, og vi kan derfor godt forvente, at fremtidens medieplatforme involverer TikTok som en stor og afgørende spiller.
Derfor er det også nødvendigt, at du allerede nu begynder at indtænke TikTok i dit marketing mix.
Ligesom de fleste andre sociale medier er TikTok styret af en algoritme. Algoritmens formål er at vise brugeren de videoer, som brugeren med al sandsynlighed vil finde interessant. Her skal interesse ikke forstås som noget, brugeren nødvendigvis kan lide, men som noget, der tidligere har fået brugeren til at stoppe sin swipe-lystne tommelfinger og se videoen til ende eller reagere med et like, kommentar eller deling.
Det indhold, som udvælges til dig, vises i tre forskellige feeds i appen: ”For you”, ”Following” og ”Discover”.
For you er indhold, som TikTok mener er interessant for dig baseret på din tidligere adfærd. Following er indhold, som TikTok udvælger blandt de profiler, som du har valgt at følge. Og sidst, men ikke mindst: Discover er indhold, som andre TikTok-brugere kan lide, og som er populært lige nu.
Når du producerer indhold til TikTok er det helt afgørende, at du tænker kreativt og forstår platformens særegne principper. Forsøg at fange brugerens opmærksomhed ved første øjekast og hold dem fanget med kreative transitioner.
Hold særligt øje med længden af dine videoer. En gennemsnitlig TikTok-video varer omkring 5-15 sekunder, og kan maksimalt være 60 sekunder lang, hvilket stiller store krav til videoskaberen. Dette er dog løst i appen, som tilbyder almindelige mennesker, uden erfaring med videoproduktion, at klippe og redigere videoer, som var de professionelle. I TikTok-appen kan du tilføje musik, lyd, tekst, filtre eller emojis.
Faktisk er det kun fantasien, der sætter grænser.
Publicity A/S, Bygaden 20D - 9000 Aalborg
mail@publicity.dk
CVR: 32365612